Snart rullar förskolebussen till förskolan Kreatören

Bokenäsområdet får fler förskoleplatser från och med höstterminen 2024. Då flyttar nämligen en av förskolebussarna till förskolan Kreatören i Rotviksbro.

Den gula fina förskolebussen

Till hösten flyttar en av förskolebussarna till förskolan Kreatören.

Uddevalla kommun har två förskolebussar, den ena utgår idag från Hovhults förskola och den andra från Lane-Ryrs förskola. Från och med höstterminen 2024 flyttar förskolebussen som idag finns på Hovhults förskola till förskolan Kreatören i Rotviksbro.

- Anledningen till att vi flyttar bussverksamheten är att det behövs fler förskoleplatser i Bokenäsområdet. I norra Uddevalla, som den ena bussen utgått ifrån sedan starten 2019, har vi utökat antalet platser i och med öppnandet av Sångvägens förskola och om drygt ett år kommer vi även ha en nybyggd förskola på Myråsvägen på Dalaberg, säger Ulrika Ljung som är tillförordnad verksamhetschef för kommunala förskolan.

Stor variation av lärmiljöer

Bussverksamheten kommer att starta för barn på Kreatören födda 2020 och 2019. På bussen finns plats för 20 barn. En av fördelarna med bussarna är att barnen får en stor variation av lärmiljöer, bland annat möjlighet att lära i naturen och ta del av bibliotek, museer och annat som staden har att erbjuda.

Förskolebussarna har varit igång sen 2019 och har all utrustning som behövs för att driva förskoleverksamhet, som exempelvis toalett och skötbord, leksaker, matplatser och möjlighet till vila, samt goda möjligheter till undervisning.

Läs mer om förskolebussarna