Korta fakta om Uddevalla kommun

  • Gustafsberg är Sveriges första badort. I detta område fanns också Sveriges första internatskola.
  • Uddevalla var först i Sverige med sporten curling. Bohuslänska Curlingklubben är en av Sveriges äldsta idrottsföreningar.
  • Uddevalla grundades under medeltiden år 1498. Då var Bohuslän norskt. Staden Uddevalla blev svensk genom freden i Roskilde år 1658.
  • Uddevallavarvet var stort på sin tid (1946-1986). På ett varv bygger man båtar och större fartyg. Uddevallavarvet betydde mycket för staden. De första 15 åren fördubblades befolkningen i Uddevalla.    
  • Bohusläns landskapsblomma är kaprifol. Landskapsdjuret är knubbsäl.
Återställ
Kontakt
Sidan kontrollerad 2010-08-12
Kommentera sidan Siv Torstensson
Skicka e-post    Besöksadress: Varvsvägen 1, Uddevalla    Postadress: Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla
Växel: 0522-69 60 00, Röststyrd växel 0522-69 70 00
Organisationsnummer: 212000-1397