LSS är en lag.
LSS betyder: Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
I lagen står det att personer med funktionshinder ska kunna få hjälp att leva som andra.
Sverige har flera lagar som hjälper människor med funktionshinder.
En av dom lagarna är socialtjänstlagen.
Men vissa personer med funktionshinder behöver mer hjälp.
Därför finns LSS-lagen.
LSS ger vissa personer med funktionshinder rätt till mer hjälp än vad andra lagar gör.
Personer som har stora funktionshinder länge kan få hjälp.
Exempel på stora funktionshinder kan vara att man har svårt att röra sig.
Det kan också vara att man har en svår psykisk sjukdom.
Vill du veta mer kontaktar du
LSS-handläggare
Telefon 0522- 69 60 00
Du kan ringa Socialupplysningen
Telefon 0522-69 75 60
451 81 Uddevalla
Telefon (vx) 0522-69 60 00

