Parksommar

Njut av musik, dans och film under Parksommar 2023

Välkommen till årets Parksommar! Under två helger i augusti kan du uppleva musik med bland andra Sofie Zelmani och Arvid Nero, dansföreställning och utomhusbio i Margretegärdeparken och Hasselbacken i centrala Uddevalla. Boka in datumen redan nu, 18-19 och 26-27 augusti.

Program

Fri entré till allt!

Fredag 18 augusti

Dead in Love 19.00 Margretegärdeparken
Arvid Nero 20.00 Margretegärdeparken

Lördag 19 augusti

Songs of Boda 19.00 Margretegärdeparken
Sofie Zelmani 20.00 Margretegärdeparken

Lördag 26 augusti

The Grand Budapest Hotel 21.00 Hasselbacken

Söndag 27 augusti

Baba Karam 18.00 Hasselbacken

 

Mer information om artisterna:

Sophie Zelmani

Nytt album med Sophie Zelmani

Den 23 september 2022 släpptes Sophie Zelmanis nya album, ”The World Ain't Pretty”. Det är hennes första album med nytt material på tre och ett halvt år. Här finns ovanligt många uptempo-spår – åtminstone med Zelmani-mått mätt – samt en cover. 

Hennes egna texter uttrycker både längtan, oro och hopp och visar att hon över 25 år in i sin skivkarriär, fortsätter att utvecklas som låtskrivare, samtidigt som hon behåller sin mystik. Lägg till detta ett antal subtila stråk- och blåsarrangemang och fram träder en mångfasetterad, melodirik skiva med lyster och djup.

På det nya albumet fortsätter Sophie sitt mångåriga och lovordade samarbete med producenten, arrangören och gitarristen Lars Halapi, samt medmusikerna Peter Korhonen (trummor) och Thomas Axelsson (bas).

Grunderna gjordes på fyra dagar, men det kompletterande arbetet har varit mer utdraget än tidigare. De experimenterade ganska mycket med olika arrangemang, i synnerhet till de mer poporienterade låtarna, som ”The world ain't pretty” och”When you're singing”, som släppts som singlar.

”Det tog ibland ett tag att landa i något som kändes rätt, men det var värt mödan”, konstaterar Halapi. ”Det känns bra att spela upp den här skivan för utomstående och det är alltid ett gott tecken”.

Samarbetet mellan Halapi, Zelmani och nämnda musiker har vid det här laget pågått i över ett halvt sekel, men fortsätter att skapa intressanta utmaningar.

”Om Sophie kom med färdiga arrangemang skulle det inte alls vara lika stimulerande. SÅ roligt är det inte att sitta och skruva fram ett bra virvelljud”, ler Halapi. ”Glädjen för mig ligger i sätta tänderna i något som jag känner är bra, men inte är helt färdigt – och fundera på hur vi ska ta det vidare. Det är en pågående pingismatch där vi kompletterar varandra”.

Zelmani tar på det nya albumet ett steg framåt som vokalissa. Utan att förlora sin unika intimitet och känsla för dynamik, jobbar hon mer än någonsin tidigare med sitt vibrato. Vissa låtar framförs med en kraft som tidigare bara anats.

Ett påstående som hon själv dock bemöter med viss förvåning.

”Om det stämmer är det inget som har skett medvetet”, försäkrar hon.

Halapi är dock övertygad om att en förändring har skett.

”De flesta av hennes tidigare skivor har haft minst ett halvdussin låtar som man fått närma sig försiktigt. De haft ett återhållsamt uttryck, som har gjort att vi musikaliskt har tassat omkring hennes sång för att undvika dränka den. Att hon nu tar mer plats, gör att jag också har kunnat lyfta fram fler instrument utan att de har ställt sig i vägen för sången”, konstaterar han. ”Ljudbilden är därför lite mer innehållsrik, men allt får plats. Det är som kärlek: att den blir större ju mer man slösar med den”.

Zelmani skrattar tyst när hon hör formuleringen.

Att många av Zelmanis låtar genom åren har varit melankoliska och reflekterande betyder inte att hon går och är deppig jämt.

”Mitt låtskrivande har alltid fungerat mycket som dagboksanteckningar och jag har inget behov av att skriva när jag är glad. Jag ser ingen anledning. När jag är glad dansar jag hellre än sätter mig och skriver en låt”, ler hon.

Där hon tidigare utgick ifrån sin egen situation, ser hon sig också omkring mer. På världen i stort och människor som står henne nära.
”Det har nog med åldern att göra. Man funderar mer över vilka konsekvenser olika saker får”.

Korhonen och Axelsson (bas) understryker och förstärker låtarnas karaktär.

”Det känns så fint att tänka på mina "bandmedlemmar" att jag nästan får svindel! Hur länge jag har fått ha dem i mitt liv, hur betydelsefulla och viktiga de är både på scenen och utanför. Och som de spelar! Lyhört, varmt och ömsint. Jag är så djupt tacksam för dem och alla de här åren. Det som de ger och gör för mig är enormt”, konstaterar Zelmani.

Även Halapi vill lyfta fram rytmsektionens förtjänster.

”Peter Korhonen är bra på så många sätt, men framför allt är han är som ett stort, tryggt fartyg. Han hör, förändrar och svarar, men gör det på ett försiktigt och långsamt sätt. Thomas Axelsson är, för mig, ”anslagets mästare”. Han lägger stor vikt vid hur stor del av tummen eller nageln han spelar med. Ibland använder han ett fasttejpat plektrum. Han anpassar sig diskret och lägger ner mycket möda på att finna och lyfta fram låtens essens”.

Efter den varma och längtansfulla andrasingeln, ”This Is the Place”, med dess eleganta tonartsbyten, var det dags för ytterligare en snabbare singel,

”When You're Singing”. Den släpptes i slutet av juli och beskrivs som en låt med cowboy-TV-seriekänsla i Technicolor. Produktionsmässigt har den charmige britten Neil Hannon, som ger ut musik under namnet The Divine Comedy, bidragit med inspiration. ”Do you remember” är en annan låt med ett tydligt driv. Den erinrar lite om Willie Nelson, inklusive ett flyhänt solo på nylonsträngad gitarr från Halapi.

”One man's kiss”, som sannolikt blir singel nummer fyra, har en liknande känsla.

”Black pearl”, en låt som de experimenterat mycket med, handlar om en person som inte mår bra och som Zelmani känner oro för. Det vore också konstigt om inte pandemin hade satt spår i vissa låtar. Ett exempel är ”God Do You Hear”.

”Den skrevs i början av pandemin, där man inte visste något och allas liv präglades av oro, framför allt för sina närmaste”, förklarar Zelmani.

Som vanligt vill hon dock inte förklara sina texter alltför ingående. Hon tycker att låtarna riskerar att förlora sin magi då. Det är ingen slump att hon föredrar att uttrycka sig i sång, snarare än genom intervjuer. Därför går det också att tolka in väldigt mycket i hennes låtar. Även en cover som Leonard Cohens sensuella ”Be for real” känns som om den rymmer ledtrådar till Zelmanis eget liv. Kanske är det också därför hon har valt att göra den.

Det finns ingen formel i Zelmanis historieberättande. En del saker har hänt, andra är ett resultat av hennes fantasi. Ibland handlar det om en liten händelse som hon förstorar upp, andra gånger är det mer omvälvande saker som tonas ner.

Att världen de senaste två åren har fått ta ett steg tillbaka, har paradoxalt gett Zelmani möjlighet att ta ett kliv framåt. På något märkligt sätt har mörkret i världen resulterat i Sophie Zelmanis mest livsbejakande album.

 

Arvid Nero

Arvid Nero påbörjade sin musikaliska karriär som gatumusiker under 2010-talet i Göteborg, musikaliskt rör han sig fritt mellan uttrycken i en musikalisk värld som domineras av blues, country och soul. Han debuterade 2018 med albumet Mother Earth. 2019 släppte han den egenproducerade akustiska EPn Takeaway People and Papercup Beggars. Det senaste albumet Little White Dove släpptes 2021, albumet har en nerv och en tydlig live känsla med små överraskande moment som fångar lyssnaren. Arvids nästkommande singelsläpp En Gång En Vän är Arvids tolkning av den gamla folksången ’He was a friend of Mine’ producerad av Hofmästarn.

 

Songs of Boda

Songs of Boda är singer-songwritern Daniel Skoglunds musikaliska utpost och namnet härstammar från uppväxten i Borås som på villovägar blev ett smeknamn. Det var någonstans där på skolans talangscen som uppmärksamheten för hans låtar och musicerande startade. 2015 släppte SoB sitt första album ”Loophole” och sen dess har hjulen snurrat ytterligare med kritikerrosade albumet ”IAGO” och spelningar i Sverige och utomlands. 2019 släppte även SoB, instrumentala skivan ”MEANWHILIING” och med denna i bagaget följde han med vännen Daniel Norgren ut på vägarna för att spela på några av landets finaste scener. Oavsett vilken riktning och tillfälle som SoB gör musik för så står låten i centrum och Boda vilar med åtminstone ett ben stadigt i den amerikanska folktraditionen och har jämförts med både The Band, War on Drugs och Eric Clapton.

 

Dead in Love

Dead in Love är en stökig, minimalistisk lofi-duo från Göteborg med rötter från Uddevalla. Med deras gemensamma influenser från bland annat The Kills, Black Rebel Motorcycle Club och PJ Harvey, kör de akustisk skramlig gitarr, trampar trummor och tycker att skriva låtar ska vara så spontant, enkelt och ärligt som möjligt.
”Som en Göteborgsvariant av The Kills eller Raveonettes. Med Courtney Love eller varför inte Stevie Nicks på sång. Duon Dead in Love gör oss dödskära på en gång. Ett band vi kommer följa med nöje framöver.”-HYMN

 

Baba Karam - dansföreställning

Välkommen till Baba Karam – genom Jamileh och Khordadian! En deltagande dansföreställning som utgår ifrån den populära iranska dansformen baba karam. Tre performers och en DJ bjuder upp dig till dans och en lyssning på queera dansminnen, i ett rum inspirerat av separatistiska fester där alla får möjlighet att dansa för och med varandra. Verket är också en hyllning till de två tongivande och välkända amerikanskiranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian, som inspirerat miljontals runt om i världen att dansa baba karam. De har med sina viktiga arbeten förskjutit gränserna för vad dans kan göra och betyda för människor, och hur dans skapas i diaspora. 

Baba Karam turnerar med Dansnät Sverige 2023

 

The Grand Budapest Hotel – utomhusbio

Checka in på The Grand Budapest Hotel under stjärnorna på årets utomhusbio i Hasselbacken! Parksommar presenterar stolt Wes Andersons moderna klassiker om det fiktiva lyxhotellet The Grand Budapest, där en arvstvist skapar en hel del problem för hotellets anställda och gäster. Denna mörka och skruvade komedi hyllas som en av Wes Andersons främsta filmer sedan genombrottet med The Royal Tenenbaums (2001) och ger oss briljanta skådespelarinsatser från bland annat Bill Murray, Tilda Swinton, Adrien Brody, Willem Dafoe och Jude Law bland annat. Kom i tid och ta plats i Hasselbacken för en filmupplevelse utöver det vanliga. (The Grand Budapest Hotel rekommenderas från 11 år)

Förslag på sidor