Barn och utbildning

Barnomsorg
Det finns olika former av barnomsorg i Uddevalla kommun. Föräldrar kan välja mellan förskolor och dagmammor. Det finns både kommunala och privata förskolor. På förskolor går barn mellan 1 och 5 år. Det finns förskolor för barn som behöver särskilt stöd eller är allergiska. Barn som behöver någon som passar dem på kvällar och nätter får vara på en speciell förskola.

Skola
I Uddevalla finns ungefär 20 kommunala grundskolor. Det finns en stor gymnasieskola som kallas Uddevalla Gymnasieskola.

Kommunen har också särskolor. Det är skolor för barn som har något handikapp.

Det finns också grundskolor och gymnasieskolor som kommunen inte sköter. De är friskolor.

Fritidshem
Kommunen har också fritidshem för barn upp till 12 år. Barnen kan vara på fritidshemmet när de inte är i skolan. Fritidshem finns på de flesta skolorna.

Vuxenutbildning
Vuxenutbildningen är för vuxna elever. Där kan man få den utbildning man saknar från grundskolan eller gymnasieskolan. På vuxenutbildningen kan man välja om man vill gå på dagarna eller kvällarna.

Vill man studera efter gymnasiet kan man göra det på Högskolecentrum Bohuslän, Högskolan Väst och Ljungskile folkhögskola.

Återställ
Kontakt
Mer information
Sidan kontrollerad 2010-08-12
Kommentera sidan Siv Torstensson
Skicka e-post    Besöksadress: Varvsvägen 1, Uddevalla    Postadress: Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla
Telefon: 0522-69 60 00, Automatisk telefonist 0522-69 70 00
Organisationsnummer: 212000-1397