Vem bestämmer i kommunen?

Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen. I kommun-fullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna. Vid varje val röstar människorna i Uddevalla på det parti de vill ska bestämma. I kommun-fullmäktige sitter 61 politiker. Hur många politiker från varje parti som får vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får.
Kommunfullmäktige träffas en gång i månaden på Bohusläns museum, ej på sommaren i juli och augusti. Du är välkommen att komma och lyssna på när politikerna pratar. Det går också att se sändningar direkt på Internet.

Några politiker kallas kommunalråd. De arbetar i Stadshuset. Uddevalla har fyra kommunalråd.

Återställ
Kontakt
Mer information
Sidan kontrollerad 2010-08-12
Kommentera sidan Siv Torstensson
Skicka e-post    Besöksadress: Varvsvägen 1, Uddevalla    Postadress: Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla
Telefon: 0522-69 60 00, Automatisk telefonist 0522-69 70 00
Organisationsnummer: 212000-1397