Vård och omsorg

Du som bor i Uddevalla har möjlighet att få hjälp och stöd i många olika former. Stödet bedöms alltid utifrån de olika persons behov.

Vi följer Socialtjänstlagen när vi arbetar.

Barn


Det händer att barn far illa och då sätts åtgärder in till barnets bästa. Vi hjälper också barn och ungdomar som har det svårt.

Ekonomi


Kommunen kan hjälpa dig som har svårt att få pengarna att räcka till. Du kan få hjälp med att skriva en budget, det vill säga en plan för hur du ska få dina pengar att räcka till. Du kan också få råd om hur du ska kunna betala tillbaka dina skulder. Du som bor i kommunen kan söka pengar ur fonder som kommunen har, om du har svårt att betala med egna pengar

.

Funktionsnedsättning


Personer med funktionsnedsättning behöver ibland hjälp för att kunna leva ett liv som alla har rätt till. Kommunen ger sådan hjälp. Det kan vara att få hjälp hemma av hemtjänsten eller en personlig assistent. Du kan få bo på ett särskilt boende eller att få åka färdtjänst.

Äldre


Kommunen arbetar mycket med att hjälpa våra äldre människor som behöver det för att kunna leva ett bra liv. De äldre får hjälp med att klara sig hemma av hemtjänsten. Det kan också vara personlig hjälp eller att få åka färdtjänst. Äldre har också möjlighet att få bo på äldreboenden eller i en bostad med särskild service.
Återställ
Kontakt
Sidan kontrollerad 2010-10-29
Kommentera sidan Susanne Jacobsson
Skicka e-post    Besöksadress: Varvsvägen 1, Uddevalla    Postadress: Uddevalla kommun, 451 81 Uddevalla
Telefon: 0522-69 60 00, Automatisk telefonist 0522-69 70 00
Organisationsnummer: 212000-1397