För att du ska kunna få ett beslut snabbt är det viktigt att din ansökan är tydlig och fackmannamässigt utförd. Om din ansökan inte är komplett, alltså innehåller allt som behövs, kommer vi förelägga dig komplettera din ansökan.

Förbered allt din ansökan ska innehålla:

  1. Ansökningsblankett
    Ta fram alla uppgifter som ska fyllas i ansökningsblanketten.
    Ansökan om bygglov>>

  2. Ritningar
    Förbered ditt ritningsunderlag. Det går inte att flytta byggnadens placering efter du har fått ett beslut om bygglov.
    Läs mer om ritningar>>

  3. Uppgifter om kontrollansvarig
    Om det behövs i ditt ärende, kontakta en kontrollansvarig.
    Läs mer om kontrollansvarig>>

  4. Teknisk beskrivning och förslag till kontrollplan
    Om ansökan gäller enklare åtgärder, ska den innehålla de handlingar som krävs för beslut om startbesked eftersom det för enklare åtgärder inte alltid krävs ett tekniskt samråd (möte). Om din ansökan gäller mer omfattande åtgärder krävs en kontrollansvarig och tekniskt samråd. Då behöver dessa handlingar inte lämnas in i bygglovsansökan utan lämnas istället in i samband med tekniskt samråd.
    Läs mer om kontrollplan>>

  5. Övrigt underlag
    Övrigt underlag kan vara exempelvis perspektivritningar, redovisning av dagvatten, parkeringar, detaljritningar eller foto. Om sådant underlag behövs kommer du att bli kontaktad av din handläggare.

Andra ansökningar/anmälningar som kan krävas

Förutom bygglov kan du behöva göra ansökan eller anmälan för installationer du ska göra i samband med byggnationen. För att vi ska kunna samordna handläggningen av dina ärenden är det bra om du lämnar in sådana ansökningar samtidigt med din bygglovsansökan.

Hör av dig till Kontaktcenter i ett tidigt skede så får du information om vilka eventuella tillstånd du kan behöva för dina åtgärder.
Läs mer om vilka ansökningar/anmälningar som kan krävas i ditt byggärende>>