Ser framemot nya steg år 2023

Malin Krantz beskriver sitt första år som kommundirektör i Uddevalla som spännande, intensivt och roligt. Hon avslöjar också vad hon ser framemot under 2023 och hur hon känner för nyårslöften.

Malin Krantz är kommundirektör i Uddevalla kommun och svarar på tre frågor om sin arbetsvardag.

År 2022 har varit ditt första år som kommundirektör i Uddevalla kommun. Om du fick sammanfatta året som har gått med tre ord – vilka blir det då och varför?

- Mitt första ord får bli spännande eftersom man får nya perspektiv i en ny roll. Man kan nästan jämföra det med en fotbollsmatch, där man har ett perspektiv på läktaren, och får ett annat perspektiv när man spelar på planen.

Det andra ordet jag väljer är intensivt, på grund av att jag snabbt har velat lära mig mycket. Jag tycker om när det går undan, så det är jag själv som sätter tempot och bidrar till att det blir intensivt.

Som tredje ord säger jag roligt eftersom det har varit fantastiskt kul att få lära känna nya människor. Det ger energi att träffa andra, och jag får myror i benen om det blir för mycket tid vid skrivbordet.

År 2023 har precis startat – vad ser du framemot det kommande året?

- Det ska bli kul att ta nästa steg och börja arbeta mer resultatinriktat och se vilka effekter vi får. Vi har också en ny mandatperiod framför oss, och det ska bli intressant att lära känna nya politiker och få grepp om den politiska viljan.

Har du några särskilda aktiviteter på gång?

- Tanken är att jag ska göra en del studiebesök i våra verksamheter under 2023 vilket jag kommer att dela med mig av. Jag ska också besöka kommuner som arbetar med sitt företagsklimat på ett framgångsrikt sätt och se hur de jobbar.

Bonusfrågan:
Hur känner du för nyårslöften – brukar du lova dig själv något när klockan slår midnatt på nyårsnatten?

Jag har tusen drömmar och hundra planer på gång hela tiden. Några blir verklighet och andra inte. Så för min del är inte nyårsnatten ingen magisk tidpunkt, utan jag följer min egen plan.