Faktura från Uddevalla kommun

Det kan vara fakturor gällande barnomsorg, vård och omsorgsavgifter, ansökan av bygglov med mera.

Pappersfaktura

Om du inte har valt något annat alternativ får du automatiskt en pappersfaktura hem med posten. För dig som får fakturor från Uddevalla kommun finns det möjlighet att betala vissa fakturor elektroniskt, som e-faktura direkt från din internetbank eller via autogiro.

E-faktura för privatpersoner

Från Uddevalla kommun kan du välja endast barn och utbildning (barnomsorg) och socialtjänsten (vård och omsorg). E-faktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Tjänsten är kostnadsfri. Alla e-fakturor finns tillgängliga via banken i minst 18 månader.

Så fungerar e-faktura

E-faktura skickas ut samma tid som pappersfaktura, du får den direkt i din internetbank under kommande betalningar. Alla uppgifter som mottagare, OCR-nummer och belopp, är redan ifyllda, allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank. I din internetbank finns en lista över företag som erbjuder e-faktura. Leta där upp rätt betalningsmottagare och fyll i anmälningsformuläret. Har du e-faktura på flera tjänster från kommunen, exempelvis barnomsorg och/eller vård och omsorg, tänk på att de olika tjänsterna behöver anmälas var för sig. Det beror på att det är olika debiteringssystem för olika tjänster.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som kommit in för betalning.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Uddevalla kommun en betalningspåminnelse på papper.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du anmält dig till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Kan jag kombinera en e-faktura med autogiro?

Det går bra. Det innebär att du får en e-faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Har du inte autogiro idag - fyll i autogiroanmälan och skicka in den eller kontakta oss enligt nedan.

Autogiro

Med autogiro betalas dina räkningar tryggt och säkert helt automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver tänka på är att se till att räkningsbeloppet finns på ditt konto dagen före förfallodagen.

Hur anmäler jag autogiro?

Du anmäler att du vill ha autogiro antingen via din internetbank eller genom att fylla i en blankett eller digitalt formulär. Autogiro kostar inget extra.

Hur säger jag upp mitt autogiro?

Tjänsten autogiro gäller tills vidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du kontakta din bank eller betalningsmottagaren.

E-faktura till företag

Uddevalla kommun har även möjlighet att skicka e-faktura till företag och organisationer anslutna till PEPPOL-nätverket. Skicka ett mejl till kundreskontra@uddevalla.se där du uppger ditt organisationsnummer, PEPPOL-ID och din e-postadress så kontaktar vi dig.

Få din faktura via e-post

Genom elektroniska fakturor minskar pappersanvändningen och du får fakturan snabbare än med vanlig post. För att anmäla dig till faktura via e-post kontakta Centrala kundreskontran. Ange kundnummer (person-/organisationsnummer), namn och e-postadress dit PDF-faktura ska skickas.

Betalning

Uddevalla kommun använder bankgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket bankgiro och OCR-nummer du ska ange när du betalar. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via en internetbank är det viktigt att ange rätt bankgironummer (874–4922) och OCR-nummer.

För att betala till Uddevalla kommun från utlandet ska IBAN-nummer och BIC-kod anges. Dessa uppgifter hittar du på din faktura.

Har du frågor om fakturor?

Om du har frågor angående en faktura ska du kontakta den förvaltning som fakturerat. Telefonnummer finns på fakturan.

Om fakturan har kommit bort eller om du har frågor som rör inbetalningar, autogiro, e-faktura och krav är du välkommen att kontakta

Centrala kundreskontran

Telefon 0522-69 60 20 eller 0522-69 60 22

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00