Faktura från Uddevalla kommun
Fakturorna som skickas från kommunen till dig som kund, medborgare, brukare eller företag administreras av vår kundreskontra. Det kan vara fakturor gällande barnomsorg, vård och omsorgsavgifter, ansökan av bygglov med mera.
Här får du svar på frågor om dina fakturor från kommunen så som autogiro, e-postfaktura, e-faktura, Kivra, delbetalning, tillgodo och påminnelse.
Hur kan jag få mina fakturor
Kommunen kan skicka fakturor på flera olika sätt. Du kan få din faktura som e-faktura till din internetbank, som digital post till din Kivra-brevlåda, som e-post eller på papper. Som företag kan du få dina fakturor i Peppol format. Du kan även betala dina fakturor till kommunen via autogiro.
Du som inte har valt e-postfaktura, e-faktura eller har Kivra - får en pappersfaktura från kommunen med posten.
E-postfaktura, privat och företag
E-postfaktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Kommunen kan skicka dina fakturor till din e-post. I det fall du väljer e-postfaktura kommer då dina fakturor till anmäld e-postadress i PDF-format.
För att anmäla e-postfaktura kontakta Centrala kundreskontran kundreskontra@uddevalla.se . Ange kundnummer (person-/organisationsnummer), namn och e-postadress dit PDF-faktura ska skickas.
E-faktura till internetbank, privat
E-faktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Tjänsten är kostnadsfri. Alla e-fakturor finns tillgängliga via banken i minst 18 månader.
E-faktura skickas ut samma tid som pappersfaktura, du får den direkt i din internetbank under kommande betalningar. Alla uppgifter som mottagare, ocr-nummer och belopp, är redan ifyllda, allt du behöver göra för att betala fakturan är att godkänna den.
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Uddevalla kommun en betalningspåminnelse.
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Du anmäler att du vill ha e-faktura från Uddevalla kommun hos din internetbank. Anmälningssidan kan se olika ut beroende på vilken internetbank du har. Om du inte vet hur du ska komma till anmälningssidan kan du kontakta din bank för frågor.
I din internetbank finns en lista över företag som erbjuder e-faktura. Sök på Uddevalla kommun eller på vårt bankgiro 874–4922 och fyll i anmälningsformuläret.
Kan jag betala en annan persons fakturor via e-faktura?
Ja, det går bra att betala fakturan åt din maka/make eller annan person. Du måste vid anmälan fylla i denna fakturamottagares personnummer som kundnummer (ååmmdd-xxxx).
Hur gör jag om fakturan är felaktig?
Kontakta den person som står som referens eller förvaltning som har ställt ut fakturan.
Gå sedan in på internetbanken och sätt status ”reglerad” på fakturan. (Det kan stå olika status beroende på bank.) E-fakturan kommer då att finnas i historiken bland reglerade fakturor.
Hur gör jag om jag byter bank?
Gör en avanmälan i din gamla bank. Anmäl dig sedan i din nya bank.
Jag vill avanmäla mig från e-faktura, hur gör jag?
Du avanmäler dig via din internetbank. Sidan ser olika ut beroende vilken bank du använder.
E-faktura, företag
Uddevalla kommun har även möjlighet att skicka e-faktura till företag och organisationer anslutna till PEPPOL-nätverket. Skicka ett mejl till kundreskontra@uddevalla.se där du uppger ditt organisationsnummer, PEPPOL-ID och din e-postadress så kontaktar vi dig.
Digital post (Kivra), privat och företag
Digital post via Kivra är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Du som är ansluten till Kivra får automatiskt dina fakturor till din digitala brevlåda. Om du har valt e-faktura, e-postfaktura eller PEPPOL-faktura (gäller företag), då kommer fakturan till dig enligt det distributionssätt du valt (de går före digital post).
Du som inte har Kivra - får en pappersfaktura från kommunen med posten som vanligt.
Till Kivra skickas fakturorna som betalbara dokument. Det innebär att du kan betala fakturan på förfallodagen direkt i Kivra om du kopplat Kivra till ditt bankkonto.
Vill du skapa en digital brevlåda hos Kivra?
Att skaffa Kivra tar bara några minuter. Du anger e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Du ansluter dig via Kivras webbplats
Behöver du hjälp med att hantera din Kivra-brevlåda?
Du kan dela din Kivra-brevlåda men en anhörig genom att logga in i appen och följa instruktioner – dela din inkorg.
Har du Kivra, men vill fortsätta få dina fakturor i pappersform?
Då behöver du själv logga in i Kivras app eller på Kivras webbplats och välja bort Uddevalla kommun som avsändare av digitala brev.
Du kan också anmäla dig till e-faktura via din internetbank då det går före digital post
Hur kan jag betala mina fakturor
Uddevalla kommun använder bankgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket bankgiro och OCR-nummer du ska ange när du betalar. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via en internetbank är det viktigt att ange rätt bankgironummer (874–4922) och OCR-nummer.
För att betala till Uddevalla kommun från utlandet ska IBAN-nummer och BIC-kod anges. Dessa uppgifter hittar du på din faktura.
Att delbetala en faktura kan betyda olika saker för olika personer. Här får du information om anstånd och avbetalningsplan, samt vad som skiljer dessa åt och när de är aktuella.
Autogiro
Med autogiro betalas dina räkningar tryggt och säkert helt automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver tänka på är att se till att räkningsbeloppet finns på ditt konto dagen före förfallodagen.
Kan jag kombinera autogiro med e-faktura/digitala brevlåda?
Det går bra. Det innebär att du får en e-faktura eller faktura till Kivra men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.
Du anmäler att du vill ha autogiro antingen via din internetbank eller genom att fylla i en blankett som finns för nedladdning längst ner på sidan. Autogiro kostar inget extra.
Hur säger jag upp mitt autogiro?
Tjänsten autogiro gäller tills vidare. Vill du avsluta ditt autogiro måste du kontakta din bank eller betalningsmottagaren.
Anstånd
Anstånd innebär att du kan skjuta upp betalningen av din faktura till ett senare tillfälle. Hör du av dig till oss innan fakturan har förfallit kan du få anstånd i upp till 2 månader.
Att få anstånd innebär att vi inte kommer att skicka några påminnelser eller krav till dig under anståndstiden. Du kommer inte heller att få några aviseringar under anståndstiden utan det är fakturan du redan fått som gäller som underlag.
Har betalning fortfarande inte inkommit till oss när anståndstiden gått ut kommer normal kravgång att gälla igen. Du betalar också dröjsmålsränta från förfallodagen till den dag då pengarna kommit in på kommunens konto.
Hur du betalar din faktura väljer du själv, du kan delbetala fakturan eller betala hela beloppet precis innan anståndet gått ut. Så länge hela beloppet är oss tillhanda den dag anståndet löper ut har det ingen betydelse hur många betalningar du gjort för att fakturan ska bli helbetald.
Du kan ansöka om anstånd genom att kontakta fakturerande förvaltning eller Centrala Kundreskontra kundreskontra@uddevalla.se Du behöver då ha uppgifter om fakturanummer, kundnummer, fakturamottagare och hur långt anstånd du vill ha (upp till 2 månader).
Avbetalningsplan
Om du vill dela upp din faktura och betala ett mindre belopp varje månad under en längre period kan du få en avbetalningsplan. Vid avbetalningsplan tillkommer dessa kostnader:
- 170 kr i uppläggningsavgift (engångskostnad)
- Dröjsmålsränta på kvarstående belopp, Riksbankens referensränta +8%
Vill du betala av din skuld tidigare än vad avbetalningsplanen säger kan du alltid göra det genom att betala ett högre belopp än vad som står på din avi. Det aviserade beloppet är det minsta beloppet du måste betala per månad men det är inga problem att betala ett högre belopp för att skulden ska betalas av snabbare.
Du kan ansöka om avbetalningsplan genom att kontakta fakturerande förvaltning eller Centrala Kundreskontra kundreskontra@uddevalla.se. Du behöver då ha uppgifter om fakturanummer, kundnummer, fakturamottagare och belopp du vill betala per månad.
Återbetalning av tillgodo
Tillgodo kan bero på felinbetalning, överbetalning eller kreditering. Du kan registrera kontouppgifter för återbetalning av tillgodo från Uddevalla kommun via vår e-tjänst.
Återbetalningen behandlas inom 5-7 arbetsdagar. Det kan sedan ta ytterligare några dagar innan återbetalningen syns på ditt konto.
Registrering av kontouppgifter - Uddevalla kommun
Påminnelse, inkassokrav och betalningsföreläggande
Tycker du ofta att du inte fått originalfakturan? Att påminnelsen eller kravet är det första du ser? På nedan länk kan du få mer information om de olika sätt kommunen kan skicka din faktura på samt information om autogiro. (Se Mina Fakturor)
Påminnelse
Påminnelser skickas vanligtvis 8-10 dagar efter förfallodagen.
Inkassokrav
Uddevalla kommun använder en extern tjänsteleverantör för hanteringen av krav. Det innebär att dina inkassokrav kommer att komma från Visma Amili AB. Inkassokostnaden på 180 kr och dröjsmålsränta tillkommer vid inkassokrav och ska betalas direkt till Visma Amili. Har du frågor gällande ditt krav ska du i första hand vända dig till Visma Amili.
Kontaktuppgifter till Visma Amili AB:
Telefonnummer: 0771-232 402
Inloggning till ” Mina sidor" hos Visma
Betalningsföreläggande
Om du fått ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten (KFM) ska du i första hand höra av dig direkt till KFM och i andra hand höra av dig till Visma, se kontaktuppgifter ovan. Alla betalningsförelägganden skickas på uppdrag av Visma efter att inkassokrav skickats ut. När du får ett betalningsföreläggande från KFM tillkommer en kostnad på 300 kr.
Bra att veta är att du inte omgående får en betalningsanmärkning. Betalar du skulden inom den tid som står på första brevet du får från KFM får du ingen betalningsanmärkning.
På KFM:s hemsida kan du få mer information.
Har du ytterligare frågor?
Om du har frågor angående en faktura ska du kontakta den förvaltning som fakturerat. Telefonnummer finns på fakturan.
Om fakturan har kommit bort eller om du har frågor som rör inbetalningar, autogiro, e-faktura, e-postfaktura eller faktura via Kivra, samt krav är du välkommen att kontakta
Telefon 0522-69 60 20 eller 0522-69 60 22
Mer information
Autogiro Uddevalla kommun
AG medgivande Uddevalla kommun.pdf Pdf, 73.9 kB, öppnas i nytt fönster.Autogiro vård och omsorg
Medgivande autogiro.pdf Pdf, 85.6 kB, öppnas i nytt fönster.
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00