Klagomål på hantverkartjänster vanligast

Klagomål på hantverkartjänster, elektronik och begagnade bilar låg i topp hos Konsument Uddevalla förra året. Under 2016 hanterade konsumentvägledarna 1160 ärenden.

Hos Konsument Uddevalla rör de vanligaste klagomålen hantverkare.

Hos Konsument Uddevalla rör de vanligaste klagomålen hantverkare.

Vart fjärde ärende krävde mer än en kontakt med konsumentvägledarna, då kunden inte fick gehör hos det företag de varit i kontakt med.

- Det är en trend att företagen inte lyssnar på kunden, utan att det blir en tvist där vi får komma in och hjälpa till och påpeka konsumentens rättigheter. Ibland skriver vi även anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, säger Kristian Bäckman, konsumentvägledare på Konsument Uddevalla.

Konsumentvägledarna hanterar frågor från konsumenter som bor i Sotenäs, Strömstad, Tanum, Munkedal och Uddevalla. De allra vanligaste klagomålen till Konsument Uddevalla handlade om hantverkartjänster, reparation och underhåll av boende. Sammanlagt hanterades 86 sådana ärenden under 2016.

På plats två hamnade frågor om datorer, telefoner och spelkonsoller, 83 ärenden. Och på tredje plats hamnade frågor om köp av begagnad bil, 76 ärenden.

- Det är nästan alltid dessa tre som toppar listan. Det är ofta mycket pengar inblandade i hantverkartjänster och begagnade bilar, och elektronik finns i princip varje hushåll så antalet frågor blir många av den anledningen, säger Kristian Bäckman.

Några generella tips är att alltid ha skriftliga avtal med hantverkare, så man är överens om vad som ingår i uppdraget och hur mycket det ska kosta. Och att inte skriva på ett avtal innan man läst igenom villkoren noga. Detta gäller särskilt mobiltelefonabonnemang.

- Vi har ett nytt bottenrekord, ett företag som säljer mobilabonnemang fick 40 anmälningar under förra året. I de allra flesta fall handlar det om att kunderna inte förstått vad de köpt och till vilket pris, säger Kristian Bäckman.

En annan trend är att bedrägerierna på nätet ökar. Konsument Uddevalla hanterade under 2016 fler än 30 ärenden som handlade om lurendrejerier med hälsokost och hälsopiller. I dessa fall har företag lockat med gratis prova-på-produkt och kunden har lämnat ut sina kortuppgifter. Företagen har sedan dragit stora summor pengar och hänvisat till att kunden accepterat ett abonnemang.

Konsument Uddevalla hade under förra året 106 utåtriktade insatser i form av föreläsningar på bland annat gymnasieskolor och hos föreningar. Sammanlagt har 1508 personer lyssnat på dessa föreläsningar.

Har du frågor om köp av varor eller tjänster? Kontakta gärna:

Konsument Uddevalla
Telefon 0522-69 60 21

Mer information om Konsument Uddevalla

Konsument Uddevalla på Facebook

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00