Nu är spaden i marken - Vi bygger Ljungs-Hälle förskola

Måndag 29 november tog vi tillsammans med Hemsö och Peab det första spadtaget till Ljungs-Hälle förskola.

Spadtag Ljungs-Hälle förskola

Roger Ekeroos BUN Uddevalla kommun, Therese Johansson arbetschef Peab och Rikard Larsson regionchef Väst Hemsö tog spadtaget tillsammans med barn från Hälle förskola. Fotograf Anette Juhlin, Ateljé Karlheden.

- Det här är så trevligt! Vi har samverkat jättebra och det har gjorts enorma ansträngningar för att vi ska komma i gång att bygga så fort det bara går, säger Roger Ekeroos som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Förskolan är en nybyggnation vid toppen av Hälle i Ljungskile. Den nya förskolan kommer att byggas i två plan med åtta avdelningar för totalt 160 barn och ersätter den befintliga förskolan vid Ljungskileskolan. Huset ska byggas, ägas och förvaltas av fastighetsbolaget Hemsö och därefter hyras av Uddevalla kommun.

Den nya förskolan planeras stå klar sommaren 2023.