Nya Majorebergsleden invigd med massa aktiviteter

I strålande sol invigdes den nya och natursköna vandringsleden Majoreberg i Uddevalla under fredagen. Skolbarn och besökare i alla åldrar var på plats för att premiärvandra på leden. Artisten Nassim Al Fakir sjöng och underhöll, det blev officiell bandklippning, massor av aktiviteter och korvgrillning.

bandklippning framför en skylt med information om leden, det står fyra personer vid skylten och många tittar på

Nu är Majorebergsleden officiellt invigd! På bilden syns kommunstyrelsens ordförande Martin Pettersson, kommundirektör Malin Krantz och markägarna och syskonen Fabienne Ericsson och Hampus Ericsson.

Majorebergsleden är cirka 3,5 kilometer lång och passerar genom en lummig skog och grönskande dalgång där Kärraån rinner fram. Längs leden finns bland annat en stenåldersboplats, en kvarnsten, ett vattenfall och två grillplatser. I skogen och dalgången finns djur som exempelvis havsöring, bäver, älg och rådjur. Vandringsleden är uppmärkt med stolpar av trä och startar bakom den stora röda ladugården på gården Majoreberg.

Naturskyddat område

Det är syskonen Fabienne och Hampus Ericsson, som driver familjeföretaget JCE, som tagit initiativet till att skapa vandringsleden på en del av deras mark intill Herrestadsfjället i Uddevalla. Projektet har genomförts i nära samarbete med Uddevalla kommun. Området har ett naturskydd som består av ett naturvårdsavtal mellan syskonen Ericsson och Uddevalla kommun som gäller i 20 år.

- Vi är jätteglada att vara med och skapa den här vandringsleden och naturskyddet tillsammans med Uddevalla kommun. Så vi vill hälsa er alla välkomna till Majorebergsleden som erbjuder en vacker miljö kring Kärraån, säger Hampus Ericsson.

- Majorebergsleden kommer att bli ett fantastiskt tillskott till kommunen. Inte minst för att den ligger så nära bostäder och skolor, och vi är precis i början av Herrestadsfjället. Att få de här möjligheterna så tätt inpå knuten är helt fantastiskt, säger Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Gemensam bandklippning

Under fredagen kom besökare i alla åldrar och skolbarn från de närbelägna skolorna Kisslebergsskolan och Källdalsskolan. Majorebergsleden invigdes officiellt med gemensam bandklippning av markägarna och representanter från Uddevalla kommun. I området fanns möjlighet att gå tipspromenad, testa dragkamp, bollkastning och andra barnanpassade aktiviteter. Nassim Al Fakir hade en sprudlande energi vid sina framträdanden, barnen sjöng med och många skratt hördes.

Syskonen och markägarna Hampus och Fabienne Ericsson fick ta emot mycket uppskattning och värme under dagen.

- Vi är väldigt nöjda med dagen! Vädret, alla glada barn, och att de kommit hit och fått se Majorebergsleden när det nu är klart med alla fina broar och allt, det är verkligen jättekul, säger Fabienne Ericsson.

Mer information om Majorebergsleden

Fyra personer står framför en skylt om Majoreberg

Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande och Malin Krantz, kommundirektör, tillsammans med markägarna Fabienne Ericsson och Hampus Ericsson.

En glad kille står framför en ladugårdsvägg, människor syns längre bort

Artisten Nassim Al Fakir var på plats under invigningsdagen

Stolpe som markerar leden

Tydliga stolpar visar var Majorebergsleden går.

En mamma står med sin lille son som sitter i en bärsele på ryggen

Maria Norefors med sonen Arvid ville utforska Majorebergsleden.

Syskonen står framför det grönskande området Majoreberg

Markägarna och syskonen Fabienne Ericsson och Hampus Ericsson är glada över all positiv feedback de fått kring Majorebergsleden,

SKylt och bro över Kärraån

Längs leden finns broar där man kan passera Kärraån.

Aktiviteter bakom ladan för särskilt inbjudna skolbarn, man ser en stor röd ladugårdsbyggnad

Det ordnades olika aktiviteter bakom ladan för särskilt inbjudna skolbarn.

En grupp personer står i grönskande gräs framför Majorebergsområdet

Många samverkande krafter: Johan Martinsson och Claes Berg, JCE, Fabienne Ericsson och Hampus Ericsson, JCE/markägare, Sofia Stengavel, Anders Brunberg och David Alfredsson från Uddevalla kommun, Hans Svensson, Gotaleden.