Uddevalla får Guldtrappan 2024 för digitalisering och språkutveckling

Uddevalla kommun har använt digitala verktyg och språkutveckling för att minska skillnaderna mellan olika skolor och ge alla elever samma chans. AI har spelat en viktig roll i analysen av detta arbete. Nu har kommunen fått priset Guldtrappan 2024 för sitt innovativa arbete.

tre glada lärare sitter i ett klassrum med datorer framför sig på bänken

Nu får Uddevalla kommun priset Guldtrappan 2024 för sitt arbete med digitalisering och språkutveckling. Här syns lärarna Henrik Olsson, Ilir Kastrati och Susan Juliusson från Uddevalla vuxenutbildning.

- Vi är naturligtvis både hedrade och glada över utmärkelsen. Den delas ut till huvudmän som ligger i framkant vad gäller utveckling av undervisningen i kombination med digitalisering. Det är extra roligt att vi fått utmärkelsen eftersom samtliga verksamheter inom skolan är med, från förskola upp till vuxenutbildning. Målet är att höja kvaliteten för alla barn och elever, säger Anna Jonsson, tillförordnad förvaltningschef för barn och utbildning.

Arbetet blir uppmärksammat

Uddevalla kommun får priset Guldtrappan tillsammans med sex andra skolhuvudmän, som också får utmärkelsen. För Uddevalla kommun betyder priset att skolans arbete inom utbildning blir uppmärksammat inom skolvärlden i hela landet. Utmärkelsen innebär också att Uddevalla får ta del av andra framstående huvudmäns bidrag och får inspiration och goda exempel för fortsatt utveckling.

Minska skillnader mellan olika skolor

Uddevalla kommun har satsat på att förbättra skolans kvalitet med digitala verktyg och systematiskt kvalitetsarbete. Barn och utbildningsförvaltningen upptäckte stora skillnader i kunskapsresultat mellan olika skolor. För att minska dessa skillnader har hela skolan – från förskola upp till vuxenutbildning - fokuserat på språkutveckling, särskilt för nyanlända och flerspråkiga elever, eftersom språkkunskaper är viktiga för att lyckas i alla ämnen.

– Alla elever ska ha samma förutsättningar att lyckas, oavsett vilken skola de går i eller vilken bakgrund de har, säger Mikael Selin, projektledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Uddevalla kommun.

Digitala verktyg har använts för att samla in och analysera lärarnas tankar och erfarenheter.

Med hjälp av AI har barn och utbildningsförvaltningen analyserat över 10 000 reflektioner från lärare för att hitta gemensamma teman och utmaningar. Detta har hjälpt dem att se mönster och arbeta vidare med dem på ett systematiskt sätt.

Juryns motivering av Uddevalla kommun till Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2024

Uddevalla kommun (förskola, grundskola, gymnasieskola, anpassade skolformer, vuxenutbildning och yrkeshögskola)

”Uddevalla kommun skapar en väl sammanhållen helhet i alla utbildningar i kommunen. Baserat på en vision och plan för alla skolformer från förskola till yrkeshögskola, har en gemensam modell vuxit fram med professionell utveckling av lärare och ledare för förbättrade skolresultat. Det digitala är i ökad utsträckning en del av vardagen och den systematiska utvecklingen. Med inledd systematisk veckovis dokumentation och gemensamt kollegialt lärande i en digital miljö, tar ledare och lärare i en formativ dialog del av varandras praktiker och erfarenheter. Språk- och kunskapsutvecklande arbete för flerspråkiga och andra elever har fokuserats. Lärarnas inflytande och delaktighet har främjat en förtroendefull kultur av kontinuerlig utveckling och lärande – mer av VI än JAG – med fokus på en elevcentrerad undervisning. De lärdomar som dras implementeras i det systematiska kvalitetsarbetet på alla nivåer i samverkan med universitet och högskola.

Uddevalla kommuns sammanhållna arbete främjar förändrade arbetssätt, ökad medvetenhet om språkutvecklande arbete, mer målfokusering och professionell utveckling.”

Mer information om Guldtrappan