Besöksrekord och succé för magisk näringslivsdag i Uddevalla

Vilken magisk, upplyftande och stjärnspäckad dag! Åhléns vill komma tillbaka till Uddevalla centrum, tips om hur AI och innovationer utvecklar affärsidéer och massor med goda råd från superentreprenörer om hur man lyckas med sitt företagande. Över tusen besökare fick inspiration under Näringslivsdagen i Agnebergshallen under torsdagen.

en man på stor bildskärm och massor av publik framför skärmen, vid sidan en mindre skärm med en annan man på bild

Årets näringslivsdag slog besöksrekord och var en riktig energihöjare! Ayad Al Saffar, ägare till Åhléns, berättade bland annat det positiva beskedet att butikskedjan vill komma tillbaka till Uddevalla centrum.

- En helt fantastisk dag! Det finns ett stort mått av framtidstro här och vi vill att alla företag och entreprenörer i Uddevalla ska veta att vi stöttar dem, de är oerhört viktiga för kommunen. Vi vill åstadkomma ett riktigt bra företagsklimat, därför arrangerar vi Näringslivsdagen så att alla i vårt lokala näringsliv kan få inspiration och möjlighet att mingla och knyta nya kontakter, säger Martin Pettersson, kommunstyrelsens ordförande.

Näringslivsdagen bjöd på ett pärlband av entreprenörer och experter som delade med sig av sina erfarenheter och insikter. I publiken fanns företrädare från företag ur en stor del av Uddevallas näringsliv, men också inresta besökare. Och vilken maffig publik! Nästan 1100 anmälda besökare fick lyssna, inspireras, mingla och knyta nya kontakter.

Åhléns vill tillbaka till Uddevalla centrum

Under dagen talade Åhléns ägare Ayad Al Saffar, tv-draken Lena Apler, superentreprenören Torsten Jansson, Caroline Atelius, vice vd på Microsoft, Stefan Krook, grundare av Kivra, Sofie Lindblom, tidigare innovationschef Spotify, Niklas Norlén, grundare av LumenRadio AB, Peter Rönnbäck, vd för Seldén Mast AB, samt Magnus Abelsson, vd för Elitkomposit. Konferencierer var nöjesprofilerna och bröderna Daniel Norberg och Emil Norberg, och Uddevallas nya ambassadör Gunnar Klasson tog också plats på scenen.

Ett av alla fantastiska inspel under dagen var att Åhléns vill komma tillbaka till Uddevalla centrum. Ayad Al Saffar, ägare till Åhléns, har själv varit i Uddevalla för att se var det kan finnas ett lämpligt läge för butiken. Det blev stort jubel i lokalen när han via länk berättade om detta.

- Jag vill inte att Åhlens ska stängas i städerna. Jag vill att Åhlens ska tillbaka till städerna. Och om det är det sista jag ska göra i mitt liv så är det att ge tillbaka liv till småstäderna på samma sätt som jag fick mitt liv när jag kom till Sverige, säger Ayad Al Saffar, ägare till Åhléns.

AI och innovationer utvecklar affärsidéer

Caroline Atelius, vice vd på Microsoft, pratade om AI som en stor möjlighet för företag att utvecklas. Hon uppmanade publiken att våga testa AI, då AI är något som är samhällsomvälvande och som kommer att ge företag tid till annat. Hon nämnde bland annat att AI kan korta tiden för utveckling av nya mediciner till en femtedel.

Sofie Lindblom, tidigare innovationschef på Spotify, pratade om vikten att kunna förnya sig. Hon gav råd om att inventera vilken typ av projekt som företaget arbetar med, och analysera vad som är kärnverksamhet, vad som är i tillväxtfas och vad som är framtidens utveckling – och att fördela dem enligt principen 70-20-10.

Stefan Krook, som grundat GodEl, Kivra, Glocalnet och GodFond presenterade sina idéer som ska hjälpa oss att skapa en hållbar framtid. Han pratade om en företagsutveckling som kan benämnas laghum – ett sätt att driva företag inom rättvisa ramar eller i balans med det som är rätt.

Lokala superentreprenörer inspirerade

Niclas Norlén från Uddevalla som via LumenRadio erbjuder trådlös teknik som idag används i alla stora Hollywoodproduktioner pratade om sin resa. Han gav också en utmaning till andra företag att att bidra till Aktivitet förebygger, ett projekt som erbjuder aktiviteter åt ungdomar som annars inte skulle ha möjlighet att vara med i föreningslivet.

Torsten Jansson, grundaren av New Wave Group, berättade om sitt liv som superentreprenör och hur det hela började i Dingle. Han äger bland annat de växande varumärkena Craft och Clique. Hela koncernen omsätter 10 miljarder. För att lyckas med sitt företagande pekar Torsten Jansson på tre saker: var beredd på hårt arbete, ha kul och var långsiktig.

Peter Rönnbäck, vd för för Seldén Mast AB, berättade om företagets unika branch inom segling. Företaget gör master, däcksutrusnting, vincher och annat och tillverkar runt 25 000 olika produkter kopplat till segling och har sex fabriker runtom i världen. Många av produkterna som tillverkas innehar över 50 procent av världsmarknaden. Peter Rönnbäck äger också Handelsman Flink, Sea Lodge och Lyckorna brygga.

Magnus Abelsson, delägare i Elitkomposit, berättade att företaget tillverkar produkter som återfinns i allt från bordtennisrack och små, lätta drönare till medicinsk röntgenutrustning, utrustning för energiutvinning ur havet och tillverkning av komponenter som skickas upp i rymden.

Tv-drake gav tips

Lena Apler, känd från tv-serien Draknästet, var sista talare för dagen. Hon berättade att det viktigaste för att lyckas med företagandet är kassaflöde, kassaflöde och kassaflöde.

- De flesta som drivs av tillväxt måste hela tiden vara beredda att leva med en förändring, man måste ha finansiell flexibilitet, man kanske måste låna pengar och göra konkurrentanalys. Man måste försöka ha långsiktig planering. Men de allra flesta som drivs av tillväxt har inga problem att infoga sig. Det svåra är att få medarbetare som gillar tanken på ständig tillväxt, det gäller att man är flexibel och förändringsbenägen och tycker om det, säger Lena Apler.

Näringslivsdagen avrundades med panelsamtal och ett stort tack från Uddevalla kommun.

Läs mer om Näringslivsdagen 2025 Näringslivsdagen i Uddevalla.

massor av människor minglar i den stora Agnebergshallen

Det fanns ordentligt med tid till mingel och möjlighet att knyta nya kontakter företag emellan.