En stor omsorgsverksamhet där alla behövs
Varje dag får drygt 1 550 personer hjälp och stöd via Uddevalla kommuns hemtjänst eller något av våra 11 vård- och omsorgsboenden. Kommundirektör Malin Krantz berättar hur viktiga alla är i förbättringsarbetet av en så stor verksamhet. Hon pratar också om arbetet på olika nivåer för att hitta rätt kompetens till omsorgen.

Bildbyrå: Johnér
Uddevalla kommun har en stor omsorgsverksamhet. Och du har tidigare berättat om verktygen som finns för att uppmärksamma brister. Har du fler tankar kring ämnet?
Ja, sist så pratade jag om avvikelserapportering och lex Sarah, och vill man veta mer så rekommenderar jag att man läser informationen Så gör vi när något går fel i omsorgen.
För att stötta en kultur där vi vågar använda verktygen som finns när något brister, vill jag vrida lite på perspektivet. Vi är en stor organisation som jobbar med människor och i dagsläget får drygt 1 550 personer omsorg inom hemtjänsten och på våra 11 vård- och omsorgsboenden. De som bor på våra boenden får hjälp och stöd dygnet runt, och många inom hemtjänsten får flera besök per dag.
Med så mycket verksamhet, kommer vi alltid ställas inför att allt inte går som planerat. Och samtidigt är det mycket som går som det ska.
Att göra en avvikelserapport kan kännas jobbigt, men i själva verket är det en hjälp. Så till alla som arbetar i omsorgen; tänk på allt som går bra, och på allt som vi gör rätt.
Var inte rädda för att signalera, både kring det som fungerar, och det som inte fungerar. All typ av återkoppling hjälper oss att utvecklas. Och kom ihåg att fokus är på händelser, inte på personer. Vi måste hjälpas åt och alla är lika viktiga i vårt förbättringsarbete.
En mycket positiv sak är att Uddevalla får goda resultat i Socialstyrelsens nationella enkätundersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”. Undersökningen genomfördes i våras, och syftet är att få veta hur brukarna själva upplever kvaliteten på omsorgen.
Betygen från brukarna ligger i flera fall över rikssnittet. Och det känns fint att ha med sig nu när vi arbetar så intensivt med de brister som har framkommit.
Mer information om undersökningen finns i nyheten Positiva resultat i årets nationella brukarundersökning inom äldreomsorg
Just nu pratas det om hur viktig det är att få rätt medarbetare med rätt kompetens till omsorgen.
Hur arbetar Uddevalla kommun med frågan?
Det är många pusselbitar i arbetet med att få rätt person på rätt plats inom omsorgen. Mycket handlar om att vara en attraktiv arbetsgivare som både får och behåller kompetenta medarbetare. Det är särskilt viktigt i denna tid, eftersom det är en utmaning att rekrytera till vård- och omsorgsyrken eftersom efterfrågan på medarbetare är stor.
Att man vill stanna hos oss och fortsätta att växa i sin yrkesroll är oerhört viktigt. Vi tittar på hur olika yrkesgrupper kan lära av varandra, och avlasta varandra i vardagen. Hur kan till exempel en undersköterska avlasta en sjukgymnast? Det blir ett sätt att ta till vara på den kompetens som redan finns, samtidigt som vi också ger kompetensutveckling genom utbildning på plats och digitalt.
Och när vi nyanställer så måste vi säkerställa att personen passar inom omsorgen. Ett av de verktyg som vi har till vår hjälp med detta är utdrag ur belastningsregistret.
Socialnämnden har sedan tidigare fattat beslut om strängare rutiner än vad lagen kräver. Nu ska ärendet behandlas av nämnden igen, med ett par förtydliganden för att skapa ett så bra kontrollverktyg som möjligt. Om man vill veta mer finns information i möteskallelsen: Socialnämndens kallelse 2025-10-15.pdf
I veckan intervjuades äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje i SVT. Hon berättade bland annat att man även från regeringshåll vill titta på om man kan underlätta bakgrundskontroller. Och regeringen har tillsatt en utredning som ska redovisas i mars 2027.
Så många pusselbitar läggs på olika nivåer för att få rätt person på rätt plats inom omsorgen.
Har det hänt något nytt i utredningsarbetet?
Utredningsarbetet går vidare på alla områden. Vi i kommunen tittar på den arbetsrättsliga delen, och nu är enkäten som har skickats ut till alla med fast natthemtjänst klar.
Av cirka 130 brukare så har 62 svarat och enkäten visar ett snitt på 3,89 av 5 när det gäller bemötande, och 3,78 av 5 när det gäller upplevelsen av att ha fått hjälp. Och 38 procent berättar att natthemtjänsten inte har kommit som planerat vid något tillfälle i år.
Vi håller på att analysera enkätresultaten och använder dem som ett viktigt underlag i vår utredning. Och jag vill tacka alla som har tagit sig tid att svara då det är väldigt värdefullt för oss.
Det är också så att en medarbetare har avslutat sin anställning på Rosenhälls vård- och omsorgsboende i samband med ett lex Sarah ärende. Detta är en separat utredning som inte är kopplad till utredningen i natthemtjänsten.
När det gäller de andra delarna i utredningen så arbetar ett externt utredningsföretag med chefsleden, och polisen hanterar polisanmälan.
Som jag har pratat om tidigare, så är det en stor utredning som tar tid. Men det är väldigt viktigt att vi får grepp om situationen på ett bra sätt.
Malin Krantz, kommundirektör Uddevalla kommun
Läs mer samlad information
Kommundirektör Malin Krantz svarar regelbundet på frågor om det som händer inom natthemtjänsten och omsorgen. Alla intervjuerna finns samlade på webbsidan: Fokus på hemtjänst och omsorg
Publicerad 10 oktober 2025

Lyssna på texten
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00