Ny korvkiosk skapar vardagsglädje på Södertull vård- och omsorgsboende
En folkpark i miniformat – det är visionen för utegården på Södertull vård- och omsorgsboende. Deras helt nya korvkiosk har byggts av elever från Östrabo Yrkes och ska skapa fler möten, väcka minnen och göra utegården till en levande samlingsplats för de boende.

Den nya korvkiosken på Södertulls vård och omsorgsboende invigdes med bandklippning av Marianne, Ragnar och Knut.
- Korven är lös!
Med de glada orden invigde Marianne, Ragnar och Knut den nya korvkiosken på Södertull vård- och omsorgsboende under valborgsmässoafton.
”Folkpark i miniformat”
Bakom initiativet står aktivitetssamordnare Annika Antonsson, som länge funderat på hur utegården skulle kunna bli en mer levande mötesplats för de boende.
- Min vision är en folkpark i miniformat. Jag ville skapa något som väcker minnen, skapar möten och gör att utegården används mer, berättar Annika.
Gymnasieelever har byggt kiosken
Tillsammans med Östrabo Yrkes har visionen börjat bli verklighet. Kiosken är byggd av en elev som går byggprogrammet och målad av en elev som läser till målare. Taket är gjort av en elev som gjorde sitt examensarbete som plåtslagare.
Framöver ska kiosken användas till allt från korvservering till glass och utomhusfika.
Meningsfull vardag
Enhetschef Hannah Andersson menar att satsningen ligger helt i linje med socialtjänstens arbete för en mer meningsfull vardag för äldre.
- Vi vill ta vara på de funktioner och minnen som de äldre har kvar. Minnet från förr sitter ofta starkt. Det här blev också ett fint exempel på samverkan med eleverna, som fick komma hit och träffa de äldre innan bygget startade och se hur kiosken skulle användas, säger hon.
Tal av socialnämndens ordförande
Invigningen bjöd på härlig stämning i vårsolen med musikunderhållning av Stig Sandberg, som spelade klassiker som Sven Ingvars ”Jag ringer på fredag” och Elvis Presleys ”Love Me Tender”.
Socialnämndens ordförande Ann-Charlott Gustafsson höll invigningstal och tackade personalen för deras engagemang och fina arbete.

Specialistundersköterskan Katarina Reimers och Ann-Charlott Gustafsson, ordförande i socialnämnden, kollar in korvkiosken.
Publicerad 18 maj 2026

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00