Allsång och fest när Rotviksbros nya lokaler invigdes
Allsång, artister på scen, kaffe och tårta. Invigningen av Rotviksbros nya lokaler blev en fest i försommaren. Med ny vinterträdgård och utemiljöer och en helt ny paviljong är boendet i dag ett av de vackraste i landet.

Margareta Larsson och Ann-Charlott Gustafsson inviger Rotviksbro nya lokaler.
Efter flera års planering kom så dagen då de nya delarna av Rotviksbro vård‑ och omsorgsboende invigdes. Arbetet har pågått sedan 2019 och anläggningen kunde nu tas i bruk under högtidliga former.
Socialnämndens ordförande Ann‑Charlott Gustafsson öppningstalade och var med klippte det blågula bandet.
– Rotviksbro ligger mig varmt om hjärtat och jag är stolt över verksamheten här. Det är också en mycket vacker plats, med närhet till både hav och skog, sa hon och invigde boendet tillsammans med Margareta Larsson.
Kvaliteter utanför vårdyrket
Därefter gick invigningen över i ett mer festligt avsnitt med musik och allsång. Personal och chefer uppvisade kvaliteter långt utanför vårdyrket. Undersköterskan Danielle Karlsson tog mikrofonen tillsammans med enhetschefen Åsa Sjöqvist och framförde bland annat Lill‑Babs ”Leva livet” till publikens glädje.
– Rotviksbro är inget boende, det är ett hem. Här ska den enskilde kunna vara trygg och känna sig hemma, man ska må bra och trivas berättade enhetschefen Lena Ögren-Johansson.
– Allt vi gör handlar om att sätta människan i centrum och utgå från den enskildes behov, sa enhetschefen Åsa Sjöqvist.
Ökat behov och bättre arbetsmiljö
Utbyggnaden omfattar ett 20‑tal nya boendeplatser, en ny och ljus vinterträdgård och utvecklade utemiljöer där det går att röra sig längs gångar med utsikt över hav och ängsmark. Nya lokaler har också byggts för hemtjänstpersonalen. Satsningen ska möta ett ökat behov och samtidigt förbättra arbetsmiljön.
- Utbyggnaden av Rotviksbro är ett viktigt steg för att möta behoven framåt. Vi får fler platser, bättre arbetsmiljö och en verksamhet som är rustad för framtiden, säger förvaltningschefen för socialtjänsten Malin Normann.
läs mer: aktiviteter, träffpunkter och stöd för äldre i uddevalla

Undersköterska Danielle Karlsson och enhetschefen Åsa Sjöqvist visade kvaliteter utanför vårdyrket.

Rotviksbro har fått vinterträdgård och nya, fina utemiljöer.

Avdelningschef Tove Tangegård tillsammans med enhetscheferna Lena Ögren-Johansson och Åsa Sjöqvist.
Uppdaterad 5 juni 2026
Publicerad 20 maj 2026

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00