Sopor och återvinning - lättläst

I Uddevalla sorterar vi soporna.
Det vinner både du och miljön på.
Du ska sortera ut allt som varit förpackningar av:

  • glas
  • metall
  • papper
  • kartong
  • plast
  • ​tidningar

och lämna på en återvinningsstation.

Det finns farligare avfall som exempelvis

  • glödlampor
  • batterier
  • färgrester
  • lösningsmedel
  • och andra kemikalier

Detta ska lämnas på en miljöstation.

Andra vanliga sopor från huset kan du lämna i soptunnan.
I den bruna soptunnan kan du lägga matrester
och annat avfall som komposteras. I den gröna soptunnan
lägger du andra sopor.

Det är Uddevalla Energi som sköter
renhållningen i Uddevalla kommun.

Förslag på sidor (AI-genererad)