Kommunfullmäktige - lättläst

Det är kommunfullmäktige som
bestämmer i kommunen.

I kommunfullmäktige bestämmer politiker
från de olika politiska partierna.
Vid varje val röstar människorna
i Uddevalla på det parti de vill ska bestämma.
I kommunfullmäktige sitter 61 politiker.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får.

Kommunfullmäktige träffas en gång i månaden
på Bohusläns museum, ej på sommaren i juli och augusti.
Du är välkommen att komma och lyssna
när politikerna pratar. Det går också
att se sändningar direkt på ínternet.

Några politiker kallas kommunalråd.
De arbetar i Stadshuset.
Uddevalla har tre kommunalråd.

Kontakt

Kontaktcenter Uddevalla kommun

+46 522‑69 60 00
kommunen@uddevalla.se

För akuta ärenden efter kontorstid som rör gata, park och drift: ring 0522-131 56.

Mer information

Vad gör politikerna i kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige

Förslag på sidor (AI-genererad)