Utbildning och barnomsorg

Förskola och dagbarnvårdare

Föräldrar till små barn kan välja mellan
förskolor och dagbarnvårdare.
På förskolor går barn mellan 1 och 6 år.

Skola

I Uddevalla finns ungefär 20 kommunala
grundskolor. Det finns en stor gymnasieskola
som kallas Uddevalla Gymnasieskola.

Kommunen har också särskolor.
Det är skolor för barn som har något handikapp.

Det finns också grundskolor och gymnasieskolor
som kommunen inte sköter. De är friskolor.

Fritidshem

Kommunen har också fritidshem för barn
upp till 12 år. Barnen kan vara på fritidshemmet
när de inte är i skolan. Fritidshem finns på de
flesta grundskolor.

Vuxenutbildning

Vuxenutbildningen är för vuxna elever.
Där kan du få den utbildning du saknar
från grundskolan eller gymnasieskolan.
På vuxenutbildningen kan du välja om du vill
gå på dagarna eller kvällarna.

Vill du studera efter gymnasiet kan du göra det på
Högskolecentrum Bohuslän, Högskolan Väst eller
Ljungskile folkhögskola.

Kontakt

Funktionsbrevlåda Barn och Utbildning,

Barnutbildning@uddevalla.se

 

Mer information

Här kan du läsa mer om skolor och fritidshem

Utbildning och Barnomsorg

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00