Information till nyanställda och vikarier i Uddevalla kommun

Uddevalla kommun använder Windows 10 och Office 365.

Konto för inloggning

Anställda i Uddevalla kommun har ett konto för att logga in i kommunens system. Ditt konto består av kort användar-id, e-postadress och lösenord. Kontot är ditt personliga och du ansvarar för ditt konto och hur det används. För att säkerställa att ”du är du” registrerar du en extra säkerhetsverifiering och du får då och då bekräfta din inloggning med en pinkod eller ett telefonsamtal.

Är du ny användare i kommunen får du ett tillfälligt lösenord som du uppmanas byta till ett eget och det ska bestå av minst 11 tecken, undvik å, ä och ö. Om lösenordet inte fungerar kan du återställa det via självserviceportalen »

Office-programmen och Inblicken

Du når Office-programmen via www.office.com från valfri enhet som har tillgång till internet. Du loggar in med din e-postadress som användarnamn. Via office.com kan du läsa din e-post och nå filer och övriga program. Via https://inblicken.uddevalla.se/ når du Medvind Web och kommunens interna webb, Inblicken. Du använder det korta användarnamnet när du loggar in i Medvind Web och Inblicken.

Logga in via dator eller valfri enhet

Starta datorn på arbetsplatsen och logga in med e-postadressen som användarnamn. Är du hemma surfar du till www.office.com från valfri enhet och loggar in med e-posten som användarnamn.

När du är helt ny uppmanas du byta lösenord samt registrera din säkerhetsverifiering. Du väljer mellan att bli uppringd eller få en PIN-kod via SMS till en telefon som du har tillgång till.

Fungerar inte ditt lösenord återställer du det via självserviceportalen, ”Jag har glömt mitt lösenord"

Guide - Registrera säkerhetsverifiering i Microsoftportalen

Guide – Återställ ditt lösenord

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00