Simkort

Uddevalla kommun byter operatör och går över från Tele2 till Telia och det är dags för dig att byta simkort i din telefon.

Det är viktigt att du byter ditt simkort i rätt datum för att du ska kunna ringa och surfa som vanligt. Här hittar du mer information om vad du behöver göra.

Hämta simkort

Först ut är alla mobilanvändare som har fristående abonnemang med nummer som börjar med 07.

  • SIM-kort hämtas hos närmaste chef.

Byt simkort på rätt datum – information via sms

Det är viktigt att du byter ut ditt simkort på rätt datum. Du får ett sms med korrekt datum några dagar innan det är dags. Du får också en påminnelse dagen innan. Om du byter simkortet för tidigt kommer telefonen inte att fungera. 

Hur byter jag ut simkortet i min telefon?

  • Stäng av telefonen
  • Tryck ut SIM-kortshållaren ur telefonen
  • Ta fram ditt nya SIM-kort ur kuvertet och sätt i det i hållaren
  • Tryck in SIM-kortshållaren i telefonen
  • Starta telefonen
  • Skrapa fram nya pin-koden till abonnemanget.
  • Ange den nya koden när telefonen frågar efter pinkoden för SIM-kortet.

Du hittar bra guider på Telias webbplats:

Använd sökfunktionen för att hitta din modell eftersom vi har flera varianter av Samsung.

Ansvarig saknar ditt simkort

Ansvarig chef får kuverten med aktuella simkort. Har du fått sms med aktuellt datum och ansvarig saknar ditt simkort anmäler du det via intranätet Inblicken under menyvalen Självservice & Support / Telefoni, abonnemang / Support telefoni / Byte SIM-kort./ Saknar SIM-kort

Vanliga frågor och svar

Varför måste jag byta simkort?

Uddevalla kommun byter operatör och går över från Tele2 till Telia. Ny operatör betyder nytt simkort och därför måste alla simkort bytas ut.

Ska jag byta min telefon?

Nej, telefonen kommer inte att bytas ut.

När ska jag byta ut mitt simkort?

Du får sms med information om vilket datum som gäller för just dig.

Vad händer om jag inte byter mitt simkort rätt dag?

Ditt gamla simkort stängs ner och kommer sluta att fungera. Det innebär att du inte kommer kunna ringa eller surfa.

Behöver jag säkerhetskopiera min telefon före bytet?

Nej, du behöver säkerhetskopiera för bytet av simkort.

Vad händer med min röstbrevlåda (222)?

Tänk på att lyssna av eventuella röstmeddelande på ditt Tele2 abonnemang innan portering sker. Nytt röstmeddelande behöver spelas in efter genomförd portering.

Vad händer med mina kontakter?

Är du osäker på om du har kontakter på SIM-kortet rekommenderar vi att du tar ut SIM-kortet ur telefonen för att se om kontakterna ligger kvar i telefonen. Detta bör göras innan portering.

Vilken SIM-korts storlek som jag ska trycka ut?

Jämför med ditt gamla kort.

Vad ska jag göra med mitt gamla simkort?

Förbrukade SIM-kort sorteras som brännbart hushållsavfall.

Varför skickas inte simkortet direkt hem i brevlådan?

IT-avdelningen har provat denna metod tidigare, men glapp i adressregistren resulterade i att en stor mängd simkort kom bort. Därför får var och en själv hämta ut sitt eget simkort eftersom detta är en värdehandling.

Är utlämningsstället anpassat till riktlinjerna för Covid-19?

Alla utlämningsställen följer de aktuella råd och riktlinjer som gäller för Uddevalla kommun.

Var vänder jag mig med frågor?

Om du har praktiska frågor kring simkortsbytet eller vill veta mer är du välkommen att kontakta IT-supporten på 69 63 00.

Du hittar också mer information på intranätet Inblicken under menyvalen Självservice & Support / Telefoni, abonnemang / Support telefoni / Byte SIM-kort.

Var uppmärksam på att du kan behöva logga in på Inblicken för att nå informationen.

Mer om den nya telefonilösningen för Uddevalla kommun

Uddevalla kommun samverkar med Sotenäs, Munkedal, Lysekil och Vänersborg i frågor som rör telefoni. Kommunerna har tillsammans genomfört en ny upphandling för telefonitjänster. Den nya telefonilösningen som upphandlingen resulterade i väntas få följande positiva effekter:

  • Ännu högre driftsäkerhet och därmed ökad tillgänglighet
  • Lägre kostnader för abonnemang och telefonilösningen i sin helhet
  • Ökad redundans och tillgänglighet till support
  • Möjlighet till att effektivisera och minska arbetstid för support och administration

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00