Två personer framför en roll up.

Vd Joakim Pettersson och miljösamordnare Emma Wiberg på Fukt i Väst efterfrågar en väg in till kommunen för företag.

Fukt i Väst

Fukt i Väst AB har ofta kontakt med kommunen. Framför allt handlar det om rivningslov och miljöärenden. I stort sett funkar det bra men för att det ska funka optimalt finns en del att fila på.

- Det är lite segt ibland – man vill ju gärna ha snabbare puckar, säger vd Joakim Pettersson.

Fukt i Väst har sitt kontor i Lillesjö industriområde, men den mesta verksamheten sker ute hos kunderna. Företaget jobbar främst med fukt- och brandskador och deras kunder är till 90 procent försäkringsbolag. Men även privatkunder anlitar dem för till exempel installation av krypgrundsavfuktare.

Miljösamordnaren Emma Wiberg tar delegationen från kommunen på en rundtur i huset. Här ryms en stor hall med lösöre, alltså till exempel rök- eller fuktskadade möbler och kläder som företaget, när det är möjligt, sanerar. Vidare finns en teknikhall med avfuktare och annan teknisk utrustning. På baksidan står två grävmaskiner som de använder när de river hus som inte går att rädda.

- Vi kan också hjälpa till med villavagnar, som tillfälliga bostäder om det behövs, säger Emma.

Fukt i Väst har cirka 32 anställda, det är bland annat fukttekniker, sanerare, snickare, arbetsledare och administrativ personal.

Vill ha raka svar

Då reglerna kring miljöfarligt avfall förändrats genom åren har kontakten med kommunen ökat. Emma tycker att hon ibland får lite vaga svar. I stället för raka besked om vad som gäller hänvisas hon till lagstiftning som hon då måste tolka själv.

- Ibland får jag webblänkar som svar på mina frågor. Jag hade hellre sett att kommunen bjuder på sin expertis med raka svar, säger hon.

Lagerhyllor och lastport.

Hyllor med luftavfuktare och annan teknisk materiel.

Grävmaskin

Fukt i Väst har två grävmaskiner som bland annat används vid rivningsarbeten.

Fukt i Väst får söka rivningstillstånd om en byggnad fått så allvarliga skador att den behöver tas ner. Joakim berättar om när de skulle riva det svårt brandskadade huset i korsningen Asplundsgatan och Stora Hellevigsgatan.

- Vi var tvungna att få gatan avstängd och upplevde som kommunen hade svårt att samarbeta internt.

Båda två efterfrågar en kontaktperson i kommunen som är dedikerad till att hjälpa företag, så man kan jobba tillsammans för att lösa utmaningar. Över de olika förvaltningsgränserna. Någon som vill hjälpa och som man kan bolla frågor med.

- Vi vill jobba i lag med kommunen, i stället för mot varandra, säger Joakim Pettersson.

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av