Nordic Leather Group
En miljon läderskärp. Så många naturgarvade och hållbart producerade bälten tillverkas varje år hos Nordic Leather Group, ett företag som håller till i Kärranäs på Sörvik i Uddevalla. Företagets största kund är butikskedjan HM. Nordic Leather Group efterlyser nätverk med andra företag i Uddevalla, en välkomnande och inspirerande företagskultur och satsningar på trygghet i centrum.
Nordic Leather Group har funnits sedan tidigt 1970-tal, företaget startade i Lysekil och flyttade sedan till Uddevalla. I mitten av 80-talet skrevs de första avtalen med butikskedjan HM, då företaget fick en stororder på leverans av skinnslipsar. I nuläget tillverkar företaget främst naturgarvade och hållbart producerade läderbälten, väskor, plånböcker och knivfodral. I lokalerna tillverkas också delar såsom pullers till Fjällrävens jackor och läderdetaljer till Kånkenväskan. Företaget har även ett eget märke, KAV. Varje dag packas cirka 4 000-5 000 färdigtillverkade läderbälten för vidare transport från fabriken i Kärranäs. Företagets kunder är bland andra HM, Varnergruppen, Fjällräven och Hultafors.
”Vi värnar om människorna”
- Vi är ett värdestyrt företag som värnar om människorna i företaget. Vår största drivkraft är att ge alla en chans att få ett arbete, att utvecklas hos oss och få arbetslivserfarenhet. Vi har samarbetat med Samhall, nu arbetar vi bland annat med Swesam och arbetsförmedlingen, säger Per Friberg, VD för Nordic Leather Group.
Nordic Leather Group har 45-50 personer i sysselsättning, merparten av dem arbetar i produktionslinjen och är bland annat från Swesam. Företaget samarbetar nära med garverier i Italien där lädret garvas och därefter hanteras det färdiggarvade lädret i lokalerna på Kärranäs. Varje enskilt läder kan spåras tillbaka till det område där djuret levt och i de fallen där Nordic Leather jobbar med nordiska hudleverantörer har företaget en spårbarhet tillbaka till gården och individen.
I produktionen finns maskiner som kan optimera uttaget av varje enskilt läder, så att svinnet blir minimalt. Samtidigt vill de få ut mesta möjliga arbetsmoment på varje läder, så att så många personer som möjligt kan få sysselsättning.
Satsning på kompetensförsörjning i Uddevalla
En central fråga som Per Friberg nämner är problemet på lång och kort sikt när det kommer till kompetensförsörjning. Hur viktigt det är att kommunen har en stark drivkraft till att skapa en bred kompetensbas men också spetskompetens för att stärka stadens konkurrenskraft. En stark högskola skapar också många positiva bieffekter, som arbetstillfällen och en naturlig ström av individer in till staden.
Efterlyser företagsnätverk i Uddevalla
Per Friberg tycker att det är svårt att få kontakt med andra företag i Uddevalla. Han efterlyser ett forum eller nätverk med andra lokala företag, där man kan få tips om olika tjänster och produktioner samt där man drar nytta av varandra. I nuläget vänder han sig hellre till sina tidigare kontaktnät på andra orter för att exempelvis ta fram produkter som behövs till den egna produktionen. Det går snabbt och enkelt.
- Tidigare har jag varit verksam i Borås i många år. Det är en stad som drivs av en stark företagskultur, där man hjälper varandra, det är något jag saknar här. Vi välkomnar andra företag hit till våra lokaler, vi vill skapa ett gött häng här där vi kan inspirera varandra. Vi vill skapa arbetsplatsen 2.0, säger Per Friberg.
Känns otryggt i centrum
En annan sak han reagerar på är känslan av otrygghet i centrala Uddevalla.
- När jag bor över här i veckorna bor jag centralt, men på kvällen ser jag inte till några andra personer än väktarna och någon enstaka individ, det känns inte tryggt, säger han.
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00