Pamela Brandt i butiken på Lagerbergsgatan.

Grow Towers – en grön dröm som blev verklighet

Det var kärlek vid första ögonkastet. Men det krävdes envishet, övertalning och tålamod innan Pamela och Christian Brandt kunde börja sälja odlingssystemet Green Stalk. En smart lösning för vertikal odling där man får plats med mycket på liten yta.

Ett ovanligt grönt skyltfönster lyser upp den dimmiga februaridagen på Lagerbergsgatan i Uddevalla. Och det är inte så märkligt, för här hittar man företaget Grow Towers som säljer odlingslösningen Green Stalk.

Med hjälp av Green Stalk kan man odla på höjden genom att stapla odlingsfack på varandra. Man vattnar hela odlingen genom att fylla på vatten i den översta behållaren. Odlingstornet har också hjul, vilket gör det lätt att flytta runt.

- En väninna tipsade mig om Green Stalk, så jag kollade upp det på nätet. Och blev förälskad direkt, berättar Pamela Brandt som driver Grow Towers tillsammans med sin man Christian Brandt.

Men det var lättare sagt än gjort att köpa en Green Stalk. De tillverkas nämligen i USA och vid den här tidpunkten såldes de bara inom landet.

- Så jag fick hjälp av en släkting i USA med att köpa min första egna Green Stalk, säger Pamela.

Såg en affärsmöjlighet på den europeiska marknaden

Och odlingstornet var precis så bra som Pamela hade hoppats. Så bra att hon såg en affärsmöjlighet till att börja sälja Green Stalk via nätet på den europeiska marknaden. Hon hörde av sig till den amerikanska tillverkaren för att höra hur möjligheterna såg ut.

- De sa nej, eftersom de inte kände sig redo för att lansera utomlands. Men jag är envis, och fortsatte att fråga. Och tillslut var de redo, skrattar Pamela.

Så våren 2023 tog Pamela ett lån, köpte sin första container med Green Stalk och startade e-handel via företaget Grow Towers. I början skedde all försäljning via nätet, men idag hittar man dem också i butiken på Lagerbergsgatan, som också fungerar som packställe och lager för e-handeln.

- Jag älskar verkligen att odla. Och det är en riktig dröm att få arbeta med sitt största intresse. Vi märker också att fler och fler blir intresserade av att odla på höjden, säger Pamela.

Nyfiken på Grow Towers?

Då ska du besöka företagets webbplats och lära dig mer om vertikal odling:
GrowTowers

Näringslivsdagen

Vill du har mer inspiration till företagande? Och lyssna på intressanta föreläsare? Då ska du vara med på Näringslivsdagen den 6 mars. Läs mer om programmet och gör din anmälan på: Näringslivsdagen i Uddevalla

Tillbaka till Företagsmaraton

Butiken fungerar även som packplats för e-handeln.

Pamela visar hur Green Stalk fungerar.

Du kanske också är intresserad av