Ronnie Holmberg på RH Art & Design gör skulpturer i trä.
RH Art & Design skapar träkonst med berättelser
En giraff, en tjur med kraftiga horn, ett hjärta med blixtlås och en välkomnande människogestalt. Ronnie Holmberg från RH Art & Design skapar skulpturer i trä med olika uttryck. Med hjälp av motorsåg och andra verktyg mejslar han fram sina konstverk som bär på berättelser.
Ronnie Holmberg har arbetat många år i Svenska kyrkan, först som pedagog och numera som vaktmästare. I kyrkan har han bland annat tagit hand om konfirmander och varit arbetsledare. På sin fritid har han släppt fram sin kreativitet genom att göra konstverk i trä, något han började med för tio år sedan.
Utställning i Karlstad
Genom sitt företag RH Art & Design säljer Ronnie sina träskulpturer och även textilhantverk som hans fru skapar. Inom kort deltar han i en utställning tillsammans med andra konstnärer i ett konstgalleri i Galleria Duvan i Karlstad, där det är vernissage den 14 februari.
- Det ska bli väldigt roligt, det är den andra utställningen jag medverkar i. Utställningen är tillsammans med några andra målande konstnärer och en glaskonstnär. Jag deltog också i en utställning i Alingsås i november, säger Ronnie.

Guldiga Glenn
Tycker om berättelser
Ronnie har med sin bakgrund god kunskap om kyrkans miljö och de bibliska berättelserna. Något som till viss del avspeglar sig i hans konstverk. En del av hans skulpturer hänger inom Uddevallas pastorat – en duva över en dopfunt, utsirade kors.
Hemma i vardagsrummet står en större skulptur som påminner om en mänsklig, kanske springande, gestalt som sträcker ut armarna i en välkomnande kram. Det skulle kunna vara pappan som tar emot den förlorade sonen när han kommer hem igen, en liknelse som finns med i Nya testamentet.
- Jag tycker om berättelser. Kan jag få fram en berättelse i mina konstverk så är det bra. Då jag jobbat länge inom kyrkan så är det en fördel att kunna de bibliska texterna, det är litegrann som en nisch för mig där jag kan hitta inspiration, säger Ronnie.
Söker lokal med fler konstnärer
I dagsläget arbetar Ronnie med sina skulpturer hemma i garaget, vilket ger en enkelhet och en närhet. Om företaget får fler beställningar kan det finnas behov av en större yta. För tillfället håller Ronnie ögonen öppna efter möjliga lokaler om försäljningen tar fart. Gärna en lokal tillsammans med andra konstnärer där det går att ha dammande verksamhet.
En del grova trädstammar står på tork hemma, andra hemma hos vänner. Han använder sig av ek och lind främst, som är formfasta träslag med rätt färgnyans. Det krävs många timmars sågande, filande och slipande innan ett konstverk är klart.
Att kunna knyta kontakter med andra konstnärer är något Ronnie efterlyser. Han skulle önska att det fanns någon mötesplats eller sammanhang i Uddevalla för fler konstnärer.
- Jag har gått med i konstnärsföreningen, men skulle vilja samverka med fler konstnärer. Att nätverka är jättebra, och särskilt om det finns fler som utför samma typ av hantverk, det blir ju samtidigt en inspiration, säger Ronnie.

Ronnie Holmberg vill förmedla berättelser i sina skulpturer.

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00