Kvinna på en altan med havet i fonden

Emelie Ljungberg driver Nudge kommunikation och skrivverksamheten Storieswithin från hemmet utanför Ljungskile.

Nudge kommunikation – skriver för livet

Nudge kommunikation är en kommunikationsbyrå med säte strax norr om Ljungskile. Alldeles vid vattenbrynet, med vidunderlig utsikt från skrivbordet, arbetar Emelie Ljungberg med allt från webbsidor till strategisk rådgivning. Men varmast om hjärtat ligger skrivandet.

Det är en strålande dag och Ljungskiletrakten visar upp sitt absolut vackraste vinteransikte. Havet ligger spegelblankt utanför Nudge kommunikations kontorsfönster. Emelie Ljungberg som ensam driver företaget har sitt kontor i hemmet, en tillbyggd sommarstuga precis nordväst om Ulvesund.

Hon flyttade till Ljungskile från Göteborg så sent som 2020 - men familjen har haft den sommarstuga hon nu bor och arbetar i längre än så.

- Det gick inte för mig att arbeta på distans så mycket som jag önskade hos min dåvarande arbetsgivare. Och jag ville inte pendla till Göteborg fem dagar i veckan, säger Emelie.

En bok på ett fikabord

Emelies bok Längtansresan.

Skrivandet som helande kraft

Emelie är en person med många idéer och ett stort engagemang. Tidigare var hon med och drev en årlig bokmässa i Ljungskile. Den somnade in under pandemin. Nu är hon ordförande i Ljungskile samhällsförening där hon är med och driver ett omfattande förändringsarbete. Men det är framför allt passionen för skrivandet som är hennes stora drivkraft.

- Vi kämpade i flera år för att få barn. Och den resan har jag skrivit en bok om, säger Emelie.

Boken heter ”Längtansresan – en berättelse om ofrivillig barnlöshet”. Emelie tror mycket på skrivandets helande kraft och håller under verksamhetsnamnet Storieswithin kurser, workshops och föreläsningar i ämnet.

- Jag arbetar med en metod som heter Write your self, som har tagits fram för skrivande efter trauma, men också kan användas som ett verktyg för självreflektion, säger hon.

Mycket på gång

I skrivandet kan det vara lättare att komma närmre sig själv och därmed kunna navigera i tider av kris och förändring, menar Emelie. Hon pluggar dessutom just nu en kurs i biblioterapi på Göteborgs universitet för att dyka djupare i användandet av läsning och samtal om litteratur i hälsofrämjande eller personlighetsutvecklande syfte.

- Att prata om böcker är bra, för då kan du gömma dig lite bakom dem. Men ändå få prata om ämnen som är viktiga för dig i livet, säger Emelie.

Hon har flera projekt på gång inom skrivandets och läsandets helande kraft, och väntar just nu på klarsignal från Uddevalla kommun för att dra i gång ett projekt tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan. Bland mycket annat.

- Ja, idéer råder det inte brist på, skrattar Emelie.

Läs gärna med om Emelie Ljungbergs verksamheter på - Storieswithin och Nudge kommunikation

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av