Två personer framför snirkligt utformade spiror.

Paulos Esber och kommunalråd Henrik Sundström. Bakom dem syns två avgjutningar av spiror till ett kyrktorn Paulos gjort för Luleå domkyrka. Fyra likadana med tre stora kors har redan skickats i väg. I förgrunden klot i granit och diabas. De är ovala och framtagna för hand.

Stefan stenhuggeri arbetar med hög precision

Stefan stenhuggeri har sina lokaler ute i Lillesjö industriområde. Och Paulos Esber, som driver firman, har sina kunder över i stort sett hela Sverige. För yrket kräver stor skicklighet och på det området är det få i landet som kan konkurrera med Paulos.

- När man arbetar i sten får man inte göra fel. Då får man börja om från början, säger han.

På Stefan stenhuggeri råder lågsäsong – Paulos Esber berättar att han ofta har sju intensiva månader per år sedan blir det relativt lugnt. I verkstaden ligger mängder av stendammiga verktyg och gjutformar i stillsam vinterdvala. Men man kan ana hur vinkelsliparna ylar här inne i vanliga fall.

Älskar sitt yrke

Paulos kom till Sverige för 12 år sedan. Han är ursprungligen från Syrien men studerade teologi och ikonografi i Grekland. Under sina första år i Sverige hoppade han från jobb till jobb innan han valde att ta upp familjeyrket – som hans farfar och fem av hans farbröder har utövat – stenhuggare och bildhuggare.

-Jag älskar mitt yrke. Det var ingen som trodde jag skulle kunna leva på det i början. I Sverige kan räkna mina konkurrenter på ena handens fingrar – mina största konkurrenter finns i utlandet som Tyskland, Kroatien, Frankrike och Wales, säger han.

Två spiror utomhus

Avgjutning till vänster och originalet till höger.

Snirkliga byggdetaljer på en hylla

Avgjutningar gjorda med hjälp av silikonformar.

Restaurerar skadade stenar

I Uddevalla har Paulos varit med och skapat bland annat Maria Lundbäcks plats och han har monterat mycket av den konst man ser i staden. Han jobbar en hel del med gravstenar, men restaurerar också detaljer på gamla byggnader och kyrkor samt gör stora och små avgjutningar i betong.

-Jag restaurerade till exempel gamla gravstenar från Skåne – som är som stora lock av kalksten. Just dessa hämtade jag hit, restaurerade och fraktade tillbaka. Jag använder en speciell typ av cement. Med precis rätt pigment i. Det är väldigt viktigt att göra på rätt sätt, för det måste hålla i minst 25 år, berättar han.

Skulle vilja anställa

Som enmansföretagare är den första anställningen alltid ett stort steg att ta. Paulos hade gärna tagit in en person till för att kunna ta större jobb.

-Men som det är nu kan jag inte anställa någon för jag har inga tillräckligt stora projekt – och jag kan inte heller ta några stora projekt då är ensam i företaget. Därför arbetar jag mycket under entreprenad för större företag, Svenska kyrkan, kommuner och privatpersoner, säger han.

Och till sist – varför heter företaget Stefan stenhuggeri?

- Det är min sons namn, säger Paulos.

Läs mer på företagets Facebooksida - Stefan stenhuggeri

Tillbaka till Företagsmaraton

Du kanske också är intresserad av