David Sahlsten utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande, Jenny Karlsson företagslots, Héléne Evensen chef utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen, Helen Olausson företagare och konstnär, samt Ellen Hansson Khorsand företagare.
Kaféet som vill bli Ljungskiles nya kreativa mötesplats
Ellen Hansson Khorsand har länge drömt om att driva något eget. Nu driver hon Kahawa Art Café i hjärtat av Ljungskile – en plats där fika, kultur och gemenskap ska samsas under samma tak.
Kahawa Art Café håller öppet fyra dagar i veckan och kombinerar kaféverksamhet med musik, kultur och lokala samarbeten. Idén har vuxit fram under flera år, berättar Ellen Hansson Khorsand, som tidigare arbetat som projektledare inom kultursektorn och även haft olika roller inom serviceyrken.
– Jag har velat driva något eget länge. Redan för två år sedan var jag nyfiken på just det här kaféet, men då var det inte rätt läge. Nu kände jag att det var dags att göra min egen grej.
Ellen beskriver visionen som en mötesplats där flera av hennes intressen får rymmas samtidigt.
– Vi har tusen idéer, säger hon. Vi vill få in mycket mer kultur i verksamheten och skapa en plats där människor känner att det händer något.
En del av utvecklingen är möjligheten att kunna beställa unikt kaffe.
– Vi samarbetar med ett mikrorosteri och serverar specialkaffe. Intresset för kaffe är stort och vi har redan fått frågor om att ordna kaffeprovningar.
Kahawa Art Café har fått stark respons från lokalbefolkningen sedan öppningen, men vintern innebär utmaningar för verksamheten.
– Det är otroligt tufft under vinterhalvåret. Just nu lägger vi mycket fokus på hur vi kan utveckla verksamheten då, säger Ellen.
Ett mål framåt är att skapa fler kulturinslag och öppna upp för aktivitetskvällar.
– Vi vill vara en plats där både lokalbor, turister och förbipasserande kan mötas. En liten pärla där det händer saker.

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00