Fartyget Klara har blivit ett nytt landmärke längs Strandpromenaden. Smideskonstnären Berth Johansson vill öppna galleri ombord och bidra med konst som lyser upp stadens offentliga rum.
Smideskonstnär förtöjer framtidsvision vid Strandpromenaden
Ett 38 meter långt fartyg från 1916 har nyligen blivit ett nytt blickfång längs Strandpromenaden i Uddevalla. Ombord finns smideskonstnären Berth Johansson med planer på ett flytande galleri, konstprojekt i offentlig miljö och nya möten mellan hantverk och stadsliv.
Alldeles utanför UFAB:s tidigare fabrikslokaler, vid Junokajen, ligger numera fartyget Klara förtöjt. Fartyget ägs av smideskonstnären Berth Johansson, som nyligen styrde henne hela vägen från Norrtälje till Uddevalla. Resan tog omkring 20 dagar och bjöd på både hårt väder och höga vågor. Nu har han lagt till på en lugn plats där många människor passerar varje dag.
– Det rör sig otroligt mycket folk här längs kajen. Det känns som en perfekt plats för det jag vill göra, säger Berth Johansson.
Från varvet till konsten
Berth Johansson är en etablerad smideskonstnär med ett långt yrkesliv bakom sig. Han berättar att hans arbetsbana började lite längre bort på samma kaj där Uddevallavarvet tidigare hade sin yrkesskola.
1977 startade han eget företag och gick successivt från industriuppdrag till allt fler konstnärliga arbeten. Den första smedjan låg i Ödsmål, senare byggde han ett spännande hus av återvunnet material i Skärhamn på Tjörn. Huset var ett kombinerat boende, galleri och smedja och ett populärt besöksmål. 2013 köpte han fartyget Klara och de senaste åren har han delvis bott i på Klara i Norrtälje.
– Cirkeln känns sluten nu när jag är tillbaka i Uddevalla igen, där allt en gång började, konstaterar han.
Flytande galleri och nya idéer
Planen är att öppna ett cirka 90 kvadratmeter stort galleri ombord på Klara till våren. Där vill Berth visa både egna verk och andra konstnärers arbeten. På fartyget finns redan en container som byggts om till verkstad, med stora fönster och plats för smidesarbete.
Samtidigt skissar han på fler idéer för det offentliga rummet. En av visionerna är ett så kallat energiträd; en cirka tolv meter hög skulptur i metall, utrustad med solceller och små vindsnurror.
– Det skulle kunna lysa upp delar av Strandpromenaden och samtidigt visa på hållbar energi på ett konstnärligt sätt. Det hade nog tagit mig runt tre månader att bygga ett sådant träd, säger Berth Johansson.
Lärlingar och framtidstro
Parallellt driver Berth Johansson Volund Metal Art School i Dingle, där han också har sin nuvarande smedja. Där utbildar han lärlingar i traditionellt och konstnärligt smide, och har i dag två lärlingar under sina vingar.
På fördäck står ett metallträd som väcker nyfikenhet hos förbipasserande. För Berth Johansson är det precis så han vill arbeta – nära människor, mitt i rörelsen, med konsten som samtalsstartare. Snart är våren här och många nyfikna uddevallabor kommer då att få gå ombord på det nya flytande galleriet på Strandpromenaden.

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00