Maria Palmberg ägare Specsavers, Jennifer Sigerstam kommunvägledare, Henrik Sundström kommunstyrelsens förste vice ordförande, och Linda Skarin upphandlingschef.
Mer ögonhälsa för alla hos Specsavers
Alla skall ha möjligheten att se bra. Det är mottot för Specsavers på Torp, som drivs som ett Joint venture-företag av de lokala ägarna Maria Palmberg och Julia Sandberg.
- Vi blickar alltid framåt här på Specsavers, och det är roligt att vi kan anställa fler optiker och ge fler personer möjligheten att besöka oss, säger Maria Palmberg.
Företaget har 17 anställda, där både optiker, optikerassistenter och kliniska assistenter arbetar. Lagom till sommaren utökar de med en ytterligare optiker till Torp.
Otrolig kundgenomströmning
I sortimentet finns både glasögon, kontaktlinser och solglasögon. Specsavers erbjuder synkontroller och mer omfattande ögonhälsoundersökningar. Under ett år genomförs cirka 10 000 synundersökningar hos Specsavers på Torp.
- Vi har en otrolig kundgenomströmning här hela tiden och det är ett fint köpcenter att arbeta i. Det är positivt att det rör sig mycket folk här på Torp, det gynnar hela Uddevalla, säger Maria Palmberg.
Önskar samarbete mellan centrum och Torp
Specsavers hade för några år sedan även en butik på Kungsgatan inne i Uddevalla centrum, där Maria Palmberg då jobbade. Under pandemin fick Specsavers välja och expanderade då verksamheten på Torp och stängde butiken i stan. Maria tycker det är olyckligt att människor gillar antingen Torp eller centrum – det borde inte vara så.
- Jag älskar Uddevalla på alla vis, det är så tråkigt att det blir två läger. Det är synd, jag skulle önska att vi kunde samarbeta mer och hjälpa varann. Om vi har turister här i butiken tipsar jag dem alltid om sevärdheter som Gustafsberg, eller om fina restauranger i centrum, säger hon.
Specsavers är ett internationellt företag, som bland annat finns i Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Canada, Holland och de nordiska länderna. Visionen är att alla ska ha möjligheten till bra ögonhälsa, men även ha råd att köpa glasögon till bra priser och att kunderna känner att de får det de vill ha.
Fler nätverk för företag och samverkan
Från kommunen efterlyser Maria Palmberg fler företagsnätverk och mer samverkan med andra företagare, exempelvis på Kuröd och Fröland. Hon tycker också det är viktigt att kommunen fortsätter satsa på Uddevalla centrum.
- Det är bra att man ska satsa på lekplatser och fler bostäder. Jag skulle önska ännu fler cuper och evenemang i centrum, såsom Junicupen, Uddevallakalaset, bohusracet, nationaldagsfirandet, ljusinvigningen och nyårsfirandet – det finns så mycket som är bra!

Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00