Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP)

IOP – Idéburet offentligt partnerskap

Ett IOP-avtal är en samverkansmodell mitt emellan normerade bidrag och upphandling som innebär att den idéburna organisationen bidrar till samhällsutvecklingen på ett mer konkret sätt än vad bidragen ger utrymme för, men som inte bygger på marknadsmekanismer och kommersiella kontrakt.

Ett IOP-avtal kan ingås när:

  • Partnerskapet IOP är inte del av grundfinansieringen till civilsamhällets organisationer (normerat föreningsbidrag)
  • Partnerskapet IOP är inte ett köp av tjänst eller verksamhet, utan en samfinansierad insats eller verksamhet med ambitionen att utvecklas och fungera över tid.
  • Partnerskapet IOP bygger på ett gemensamt samverkansbehov
  • Partnerskapet IOP är med fördel ett led i ett politiskt program eller plan där civilsamhället lyfts fram som samarbetspartner
  • Partnerskapet IOP:s verksamhet/insatser detaljregleras ej av kommunen
  • I partnerskapet IOP har den offentliga organisationen och den idéburna organisationen ett gemensamt engagemang, ägarskap och styrning
  • I en marknadssituation är det angeläget att partnerskapet IOP tydliggörs i skrift och handling som samfinansierad och ömsesidig samverkansrelation
  • Partnerskapet IOP avses pågå under längre tid och utvecklas genom gemensam uppföljning, utvärdering och i gemensamma beslut.
  • (SKR, 2017)

Mer information (länkar)

IOP, idéburet offentligt partnerskap - sv.se

Utveckla idéburet offentligt partnerskap - SKR

IOP, idéburet offentligt partnerskap - socialforum.se

IOP, idéburet offentligt partnerskap - mucf.se

IOP, utveckla idéburet offentligt partnerskap i kommuner landsting och regioner

Digital utbildning om IOP 

Den 17 september 2020 anordnade ÖK Idé utbildning om samverkan mellan kommun och idéburen sektor med fokus på IOP. Utbildningen vände sig till politiker, aktörer från civilsamhället och berörda tjänstepersoner i Uddevalla kommun. Utbildningen tog upp följande frågeställningar:

  • Vad är ett Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP)?
  • Vilka fördelar finns det för förening att teckna IOP med en kommun?
  • Vilka fördelar finns för en kommun att teckna IOP med idéburna organisationer?
  • När är IOP en bra samverkansform?
  • Hur kan vi gemensamt möta aktuella samhällsutmaningar med hjälp av IOP?

Medverkadande aktörer: Borås Stad och Göteborgs Räddningsmission.
Utbildningen sändes och spelades in med hjälp av ABF Fyrbodal och kan ses här nedan.

Kontakt

Siv Tengberg, Processledare, e-post: siv.tengberg@uddevalla.se
Telefon 0522-695 126

Kommunens handläggningsordning av initiativ till Idéburna Offentliga Partnerskap

IOP

  • Initiativ från idéburen sektor

    Kommunen använder sig av en checklista baserad på de kriterier för IOP som Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Forum för idéburna organisationer för social inriktning formulerar. Om verksamheten stämmer överens med checklistan ombeds initiativtagaren att kortfattat beskriva sin idé och skicka den tillsammans med checklistan till kommunens processledare för ÖK Ide.

  • Beredning i Politisk styrgrupp för ÖK Idé och IOP

    Initiativet diarieförs och bereds av kommunens politiska styrgrupp för ÖK Idé och IOP.

  • Verksamhetsplan och avtalsprocess

    Framtagande av plan och avtal sker i samverkan mellan idéburen part och kommunal part. Kommunens och idéburen sektors processledare finns som stöd i processen.

    Punkter som ska finnas med i alla IOP-avtal:

    • bakgrundsförutsättningar för avtalet
    • värdegrund (ÖK Idé)
    • parter organisation för partnerskapet: ledningsgrupp, styrgrupp och arbetsgrupp, ansvarsfördelning
    • Mål
    • Insatser och åtaganden
    • Uppföljning, hur ska partnerskapet och dess innehåll följas upp
    • Ekonomi, inklusive analys av förslagets samhälleliga vinster och uppskattad kostnadseffektivitet.
    • Avtalstid och uppsägningstid
    • Ändringar och tillägg
    • Omförhandling, hävning och tvist

    Nämnder och styrelser kan också utöver dessa punkter utforma avtalen utifrån sina respektive verksamheter.

    Underlag för överenskommelse

    • ÖK Idés värdegrund
    • Initiativet
    • Organisationsbeskrivning
    • Initiativtagarens/initiativtagarnas senast genomförda ekonomiska redovisning
  • Beslutsordning

    Alt. 1, för överenskommelser som kan ske inom berörd nämnds ordinarie budgetram:

    • Beslut tas i berörd nämnd och anmäls som informationsärende till Arbetsmarknads- och integrationsutskottet och Kommunstyrelsen. Nämndens bedömning baseras på tillgänglig kunskap och kriterier för IOP, Kommunens styrkort, uppskattade samhällsvinster och kostnadseffektivitet.


    Alt. 2, för överenskommelser där medfinansiering från den centrala budgetposten för IOP är aktuell:

    • Berörd förvaltning gör ett ställningstagande kring initiativ om IOP
    • Beredning i arbetsmarknads- och integrationsutskottet
    • Beslut i kommunstyrelsen Kommunstyrelsens bedömning baseras på tillgänglig kunskap och kriterier för IOP, Kommunens styrkort, uppskattade samhällsvinster och kostnadseffektivitet.

    Ärenden som involverar flera förvaltningar och nämnder Kommunens processledare för ÖK Idé utses som samordnare och handläggare för ärenden som berör flera förvaltningar och nämnder och för ärenden där finansiering från den centrala budgetposten är aktuell. Beslut sker sedan som beskrivet i alt.2

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00