Gräva för fiber

Metoder för att iordningsställa mark i samband med utbyggnad av fiber.

(Utdrag ur protokoll, SBN 2015/0053, § 271.)

Kommunen har tagit fram förslag till rutin för utförande och återställande av mark i samband med utbyggnad av fibernätet för att i möjligaste mån undanröja hinder och därmed möjliggöra en effektiv utbyggnad. Samordning ska ske så långt möjligt mellan fiberägare för ett rationellt genomförande med minimala ingrepp i gatorna.

Följande rutiner för utförande och återställande av mark i samband med utbyggnad av fiber ska gälla:

  • Gatu- och parkavdelningen anställer person med ansvar för att gemensamt med
    aktörerna tydligöra planering avseende lämplig anläggningsmetod, lokalisering av
    schakt/sågning/fräsning samt information. Om möjligt tidplaneras utbyggnadsområden
    för att samordning ska kunna ske med kommunens planerade asfalteringsarbeten. Gatu- och parkavdelningen säkerställer genom anställningen också att god kontroll sker av genomförda arbeten. Härigenom minskas risk för framtida problem.
  • Fiberägaren får använda anläggningsmetoderna grävning, fräsning och sågning. Val av
    metod ska anpassas till lokala förutsättningar. Fiberägaren ska utförligt beskriva
    metoderna avseende utförande. Metodbeskrivningen ska vara samlad till ett dokument
    med eventuella bilagor som t.ex. produktbeskrivning, säkerhetsdatablad med mera. Arbete
    får ej påbörjas innan gatu- och parkavdelningen har lämnat ett skriftligt godkännande av metod.
  • Fiberägaren får utföra återställning genom valfri asfaltsentreprenör. Fiberägaren
    ansvarar för upphandling. Asfaltsåterställning ska ske enligt med gällande krav i
    Uddevalla kommun avseende kvalitet, material m.m. Kraven är i enlighet med
    kommunens ramavtal med NCC som gäller för 2015. De tekniska kraven i detta
    ramavtal gäller även för perioden 2016 till 2020.
  • Garantibesiktning ska ske efter fem år. Fiberägaren kallar till besiktning. Besiktning
    ska ske under barmarkssäsong och får ske tidigast tre månader före femårsdagen.
    Brister ska åtgärdas snarast och efterkontrolleras.
  • Garantitiden ska vara fem år, inom därpå följande tvåårsperiod delas risken lika
    mellan tekniska kontoret och ansvarig fiberägare. Därefter övergår ansvaret till gatu- och parkavdelningen. År sju görs en förenklad syn och dokumentation inför gatu- och parkavdelningens övertagande.
  • Riskpålägg på återställningskostnaden (asfalt) ska inte tas ut.

Ovanstående avser kommunal mark i hela kommunen.

Kontakt

Kontaktcenter Uddevalla kommun, +46 522‑69 60 00

kommunen@uddevalla.se

 

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00