Grön egenvård

Närvaro i nuet

Att vara närvarande i nuet, medveten närvaro eller mindfullness, är något man ibland hör talas om, men vad betyder det egentligen?

En enkel förklaring av medveten närvaro är att du försöker vara mer närvarande i allt du gör här och nu, istället för att göra saker på autopilot medan du tänker på något annat. Man kan förklara det som ett förhållningssätt till sig själv och sin omvärld som kan få en att känna sig mer vaken, klarsynt och ibland även mindre stressad.

Mycket i vår vardag gör vi av vana. För att bli mer närvarande i nuet behöver du vara nyfiken, uppmärksam och accepterande för det du känner just nu. Ingen känsla ska bedömas som rätt eller fel, den ska istället observeras och accepteras.

Att försöka bli mer närvarande i nuet kan vara svårt. Ofta glömmer man av sig och tankarna börjar fara iväg åt olika håll. Medveten närvaro kan bidra positivt till vår vardag och det kan vara roligt att prova på.

Något som är viktigt att veta om är att övningar i medveten närvaro ibland kan upplevas som obehagliga om du just nu mår väldigt dåligt. Detta eftersom du då kan bli extra medveten om dina negativa upplevelser. Detta gäller främst övningarna där du uppmanas lägga märke till din andning och uppmärksamma dina kroppsdelar i tur och ordning. Upplever du att du just nu mår väldigt dåligt kan det vara bra att vänta med att utföra dessa övningar.

Övningar

Övningar för att känna sig mer närvarande i nuet.

Gör något nytt

Ofta gör vi många saker i vardagen bara för att vi ”alltid gjort så”. När man gör något nytt bryter man en vana. En vana behöver inte vara dålig för att du ska prova något nytt men det kan kanske ge dig lite pirr i magen eller nya upplevelser som gör att du känner dig mer närvarande.

Istället för att gå samma promenad med hörlurar kan du lägga dem i fickan och se dig omkring. Kanske kan du svänga av på en ny stig du aldrig tidigare provat och lyssna på naturens ljud istället för musik?

Att prova på nya saker gör att vi stänger av autopiloten och till följd av detta blir mer närvarande i det vi gör just nu.

Se, höra, känna, lukta

Det finnas mycket nytt att upptäcka bara du tillåter dig att vara nyfiken. Om du vill öva på att bli mer närvarande i nuet kan du ta en promenad och uppmärksamma något du ser, något du hör och något du känner i din kropp. Kanske hör du ett ljud du aldrig hört förut, är det en fågel, eller kanske vinden som susar?

Du kan stanna till under din promenad för att känna och lukta på saker som du annars bara brukar gå förbi. Du kan till exempel lägga handflatan mot ett träd eller känna med fingertopparna på mossan som växer på en sten. Hur känns det mot dina fingrar? Hur luktar mossan? Vissa saker i naturen kan vara roligt att titta på och undersöka på nära håll, varför inte sätta dig på knä och undersöka hur bladen på trädet ser ut på riktigt nära håll?

Bli medveten om din andning

Något som vi alltid gör och måste göra är att andas. Du kan försöka öka din närvaro i nuet genom att följa din andning utan att på något sätt påverka den, vilket ibland kan vara lättare sagt än gjort. Följ din andning i hur den dras in genom näsan, sen ner genom luftrören, lungorna och tillslut ända ner i magen.

Se hur magen reser sig när du andas in och sjunker ihop när du andas ut. Om du vill kan du prova att lägga en hand på din mage för att också känna. Den här övningen kan du om du vill göra under en promenad där du tar en paus och sätter dig på en fin plats i naturen.

Bli medveten om din kropp

Vår kropp är alltid är med oss. Ofta lägger vi ingen större vikt vid att aktivt känna efter i någon specifik kroppsdel om det inte är så att vi har ont eller känner obehag i den. För att träna på att bli mer närvarande här och nu kan du tänka på en kroppsdel i taget och försöka känna efter hur det känns i den just nu. Detta kan du göra om du går, står, sitter eller ligger.

Hur känns det i foten? Hur känns det i bröstet? Prova att röra lite på fingrarna, hur känns det? Kanske sitter du ner och kan känna efter hur underlaget känns mot din kropp? Känner du dig spänd eller avslappnad i käkarna?

Kontakt

Katarina Hansson, +46 522‑69 64 28

Förvaltningschef

katarina.g.hansson@uddevalla.se

Kapellevägen 67

0522-69 64 39 

Telefontid 9.30-10.00

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00