Vision, mål och pedagogik på Dalabergs förskola
Ditt barn i fokus
Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska förskolan främja barnens utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. (Lpfö18, s 7)
I förskolan arbetar förskollärare och barnskötare som är utbildade för att ge just ditt barn en bra undervisning i en pedagogisk miljö. Förskolans arbete utvecklas och stöds också av specialpedagog, barnpsykolog, IKT-utvecklare, logoped och utvecklare i förskolan.
Kommunala förskolans prioriterade mål hösten 2023/ våren 2024
I Uddevalla kommun har man valt trygghet och studiero samt ökad måluppfyllelse som prioriterade mål för samtliga skolformer under rådande mandatperiod. För förskolan innebär detta att vi sätter fokus på vårt likabehandlingsarbete och jämställdhetsuppdrag samt språkutvecklande arbetssätt.
Trygghet och studiero
Likabehandlingsarbete handlar om att värna om barnens mänskliga rättigheter och att implementera FN:s barnkonvention i förskolan. Barn har ett rättsskydd mot diskriminering och trakasserier som är likvärdigt det som finns för vuxna. Rätten till likabehandling hör till de grundläggande mänskliga rättigheterna. Alla barn i förskolan har samma rättigheter – oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Barnen har också rätt att vistas i förskolan utan att utsättas för trakasserier eller kränkande behandling. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande. Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften.
Språkutvecklande arbetssätt
Språkutvecklande arbetssätt innebär att personalen har ett förhållningssätt som präglas av medvetenhet kring språk och kommunikation i planerade såväl som spontant uppkomna undervisningssituationer. Samtlig personal skall arbeta för att alla barn utvecklar ett rikt och nyanserat språk och språkliga strategier för att resonera, reflektera och argumentera.
Arbetssätt och projekt
Vi anser att det är i det lustfyllda lärandet som barnen ges utrymme att påverka verksamhetens innehåll och utformning. När vi uppmuntrar barnens nyfikenhet, företagsamhet och intresse ökar deras lust att lära. Vi anser att alla barn är kompetenta individer med en strävan att lära och att förstå. När vi vuxna vägleder barnen, att genom egen aktivitet öka sin kompetens, utvecklar de nya kunskaper och insikter.
Tecken som stöd
I en språkstimulerande tillåtande miljö där vi samtalar och lyssnar på varandra främjas barnens språkutveckling. Tecken som stöd (TAKK) är en naturlig del av vår vardag. Som stöd till både vuxna och barn förekommer bilder med tecken på förskolan.På våra förskolor samarbetar vi med modersmålslärare. Modersmålsundervisningen sker på ett lekfullt sätt och blir en naturlig del av barnens vardag. Digitala lärverktyg mm: Vi dokumenterar med hjälp av digital teknik. Barnen skapar sin egen dokumentation med lärplattan & annan digital teknik.
Språk och välbefinnande
Vi utvecklar vår verksamhet, bland annat arbetar vi med interkulturellt arbete för att främja barns språk och välbefinnande. Vi har också regelbundet samarbete med specialpedagog.
%20Dalaberg.jpg)
Miljöarbete i förskolan
Vi arbetar aktivt med hållbar utveckling och det innebär att alla blir delaktiga i hållbarhetsarbetet samtidigt som man jobbar mot mål och riktlinjer i läroplanen. Vi går till skogen och lär oss om naturen, växter och djur. Vi riktar uppmärksamheten mot olika kretslopp och människors påverkan på natur och miljö.
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00