Måltidspedagogik

Maten ska stimulera alla sinnen

Måltiden som utgångspunkt för lärande

Måltidspedagogik handlar om lärandet om och med mat och måltider. Kockar och pedago-
ger i förskolan arbetar tillsammans i den pedagogiska verksamheten, både teoretiskt och
praktiskt, och tar vara på de pedagogiska möjligheter som måltiderna ger.

Med ett helhetsperspektiv på mat och måltider är det enkelt att integrera läroplanens mål,
exempelvis språk, motorikträning, matematik och naturvetenskap.

Metoden grundar sig i: 

  • mat- och måltidskunskap 
  • pedagogik
  • läroplanen för förskolan 
  • nationella folkhälso- och miljömål

Sapere och buffé

Måltidspedagogik enligt saperemetoden handlar om att integrera mat och måltider i den pedagogiska verksamheten. Saperemetoden innebär också att väcka nyfikenhet och intresse för att prova på ny mat- Vi arbetar för att på ett roligt och lustfyllt sätt ge barnen möjligheter till bra matvanor och trevliga måltider genom att vi bland annat har månadens grönsak. Vi vill väcka nyfikenhet och intresse för ny mat, för grönsaker, frukt och hälsosam mat på ett lekfullt sätt. Vi utgår från barnens naturliga nyfikenhet när vi leker och experimenterar med olika frukt och grönsaker. Vi upptäcker och lär känna dem med alla våra sinnen. Vi känner, tittar, lyssnar, luktar och smakar. Vi diskuterar och sätter ord på våra upplevelser. Vi tillagar enklare mat av de grönsaker och frukter vi undersöker, så som rödbetsjuice, chips, ketchup, soltorkade tomater med mera.

Vi serverar maten i bufféform där varje barn själv lägger upp sin mat utifrån sin egen smak och hunger. Vi vill också utmana barnen att prova nya smaker och maträtter och det gör vi genom måltidspedagogiken.

Förslag på sidor