Diskrimineringsgrunderna

Förskola:

Söndagsvägen

Beskriv undervisningen/aktiviteten. Vad ska barnen/vh/personalen lära?

Vi har en Regnbågslåda med bilder utifrån diskrimineringsgrunderna på olika familjekonstellationer, kyrkor, funktionsvariationer, etnicitet som vi har som samtalsunderlag i barngruppen.

Beskriv syftet och målet med undervisningen.

Få en förståelse för att vi är olika

Material/förberedelser:

Bilder

Barngrupp

  • Privata kroppsdelar

    Förskola:

    Kärr

    Material/förberedelser:

    Färdiga mallar på olika kön som barnen valfritt får välja / identifiera sig med

    Beskriv undervisningen/aktiviteten. Vad ska barnen/vh/personalen lära?

    Barnen fick välja vilken figur ( pojke eller flicka) som de ville identifiera sig med och fylla i, måla. Därefter fick de prata och beskriva vilka kroppsdelar de själva tyckte var privata.

    Beskriv syftet och målet med undervisningen.

    Att få förståelse för rätten till sin egen kropp. Självbestämmande.

    Beskriv resultatet/ vilket lärande som har skett

    Resultatet blev att benämna sina egna kroppsdelar och uttrycka sina egna tankar kring sin egna kropp.

    Tidsåtgång för aktiviteten

    Mindre grupp ca 15-20 min

  • Ja- och nejsignaler

    Förskola:

    Forshälla

    Beskriv undervisningen/aktiviteten. Vad ska barnen/vh/personalen lära?

    Ja- och nejsignaler har vi jobbat med. Barnen står mitt emot varandra, det ena barnet går emot det andra barnet. Det barnet som står stilla, säger första gången stopp/nej och visar samtidigt tydligt med kroppen. Andra gången säger man bara stopp/nej, tredje gången visar stopp/nej med kroppen. Sista gången säger barnet stopp/nej med ögonen.

    Beskriv syftet och målet med undervisningen.

    Synliggöra att det finns fler sätt att säga ja eller nej på än med ord, och att de signalerna är lika viktiga att respektera.

    Material/förberedelser:

    Inget. Det är lämpligt att ha ca 4-6 barn i 3-5 års åldern. Fler barn leder till mycket väntan.

    Beskriv resultatet/ vilket lärande som har skett

    Barnen tyckte den var rolig och ville fortsätta leken på egen hand. De ville leka "stoppleken". Leken skapade samtal i gruppen om hur olika långt man kunde gå mot kompisen innan hen sa stopp. Vissa kunde gå nära, några hade större avstånd. Bra ingång för att kunna prata om att integritet är olika för olika människor.

    Tidsåtgång för aktiviteten

    20 - 30 min.

  • Boktips: Mera nej eller okej

    Förskola:

    Jakobsberg

    Material/förberedelser:

    Boken "Mera nej eller okej".

    Beskriv undervisningen/aktiviteten. Vad ska barnen/vh/personalen lära?

    Tillsammans i grupp har vi läst boken "Mera nej eller okej". Vi har läst högt och låtit barnen reflektera och svara på frågorna som finns i boken. Barnen ska lära sig vad de själva tycker är okej och inte, kunna sätta egna gränser.

    Beskriv syftet och målet med undervisningen.

    Syftet är att barnen ska veta att det är rätt att säga nej till vem som helst om de upplever att det inte är okej. Målet är att starta en reflektion hos barnen.

    Beskriv resultatet/ vilket lärande som har skett

    Vi har sett att barnen har sagt nej till att krama och pussa sina vårdnadshavare hejdå när de inte vill. De säger stopp och nej när de inte vill eller när en kompis gör något som inte är okej.

    Tidsåtgång för aktiviteten

    30 min

  • Diskrimineringsgrunderna

Eller kontakta oss

Telefonikon

0522-69 60 00