Plan mot kränkande behandling

Forshällaskolan och fritidshemmen för perioden 241201-251130

Inledning

Uddevalla kommun som utbildningssamordnare skall främja alla elevers utveckling och lärande. Utbildningen skall förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Alla elever skall tillförsäkras en miljö som är präglad av trygghet och studiero. I varje verksamhet ska det finnas ett målinriktat arbete mot kränkande behandling av barn och elever. Arbetet mot kränkande behandling ska också kopplas till det förbud mot diskriminering som beskrivs i diskrimineringslagen. Syftet med planen är att dokumentet skall vara ett verktyg för Forshällaskolans systematiska kvalitetsarbete för att främja likabehandling samt förebygga, upptäcka och åtgärda kränkande behandling och diskriminering.

Rektor har det yttersta ansvaret för att skolans elever inte utsätts för kränkande behandling eller diskriminering. Genom skolans årliga plan mot kränkande behandling och
diskriminering säkerställer man att det finns ett planerat värdegrundsarbete för att förhindra uppkomsten av kräkningar samt uppdaterade rutiner på skolan för att hantera
eventuella händelser. Planen uppdateras i november varje läsår och i samband med planeringen av kommande läsår tas hänsyn till den information som samlats in under
föregående läsår.

Skolan skall också säkerställa att planen mot kränkande behandling samt dess rutiner är kända av både elever, personal och föräldrar. Planen lyfts i det regelbundna värdegrundsarbetet på skolan med eleverna, på klassråd/elevråd, lyfts på föräldramöte i början av läsåret, publiceras på skolans hemsida och skickas hem digitalt till
vårdnadshavare via Unikum. En kortversion publiceras också. En version med bildstöd finns att använda i skolvardagen.

All personal på skolan ska i sitt arbete på skola och fritids vara uppmärksamma på och fånga upp händelser och incidenter på skolan som kan befaras vara en
kränkning,diskriminering eller sexuella trakasserier och hantera dessa enligt skolans rådande rutiner.

Om du som elev känner dig kränkt är det viktigt att du berättar det för någon vuxen. Detsamma gäller om du ser att något kränkande sker mot någon annan. Vänd dig till en
förälder, en lärare, skolsköterska, specialpedagog, skolkurator, biträdande rektor, rektor eller någon annan i personalen som du känner förtroende för. Det är viktigt att skolan
får kunskap om att någon känner sig utsatt så man kan börja arbeta för att förändra situationen.

 

Skolans värdegrund och främjande arbete

Forshällaskolan skall kunna erbjuda alla elever en skol- och fritidstid präglad av trygghet, studiero och kunskapsutveckling. Vår värdegrund utgår ifrån att:

  • Alla har samma värde oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning
    eller ålder.
  • Alla ska känna sig trygga. Vi arbetar för att stärka varandra. Alla skall våga tro på sig själva och känna att man duger. Alla skall ha möjlighet att våga säga sin åsikt och ta
    ansvar för den.
  • Alla skall visa respekt för varandra. Vi visar hänsyn och omtanke. Vi använder ett vårdat språk som lyfter och stärker. Vi accepterar inte någon form av kränkningar eller
    mobbning.
  • Alla ska ta ansvar för sitt handlande. Skolan är vår arbetsplats. Tillsammans skapar personal och elever en god arbetsmiljö på skolan där var och en tar ansvar för sitt eget
    handlande.
  • All personal inom skolans verksamhet är ansvarig för att aktivt arbeta med skolans värdegrund. Arbetet skall genomsyra verksamheten och finnas i elevernas vardag under
    läsåret. Skolan har också ett elevhälsoteam som omfattar rektor, biträdande rektor, specialpedagog, skolsköterska och kurator. Elevhälsan har också tillgång till logopeder ochpsykologer för konsultation. Elevhälsan träffas varje vecka för att lyfta elevernas behov och se över skolans insatser. Skolan jobbar också med en EHM modell där elevhälsan träffar arbetslagen för att hitta gemensamma lösningar för barngruppens behov inom både skol- och fritidstid. Modellen ökar också personalens verktygslåda för att möta utmanande situationer då det blir ett erfarenhetsutbyte inom personalgruppen.

På skolan finns en arbetsgrupp för främjande och förebyggande (FF-gruppen), som har ansvar för att planera och samordna värdegrundsarbetet under läsåret. Värdegrundsarbetet innebär att man arbetar på olika nivåer då skolan har ansvar för att främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. FF-gruppen planerar det löpande värdegrundsarbetet som sker utan förekommen anledning med avsikt att öka trivseln, tryggheten samt elevernas kunskaper som sina rättigheter. Gruppen har också tillsyn på antalet inkomna kränkningsanmälningar/utredningar. Detta för att finna mönster över platser, situationer och elever där skolan behöver göra ytterligare insatser för att undvika att fler händelser/situationer uppstår. På samma vis sker tillsyn och översyn över elevernas frånvaro för att se till att trivsel och trygghet inte är anledning till skolfrånvaro. Information kommer också från Trygghetsvandringen, elevernas Trivsel- och Trygghetsenkäter, Sociogrammen, Trygg vuxen, utvecklingssamtal mm. Skolsysters sammanfattande material från elevhälsoenkät delas också med FF-gruppen. Gruppen träffas varje vecka för en genomlysning av aktuellt material/situationen på skolan samt
för planering framåt.

 

Forshällaskolans ordningsregler

-Vi tar ansvar för skolans miljö och material, både ute och inne.

-Vi ger oss själva och andra arbetsro.

-Vi respekterar och lyssnar på varandra.

-Vi använder ett vårdat språk och pratar respektfullt till varandra.

-Värdesaker tas med på egen risk och mobiltelefoner stängs av och lämnas in under skoltid.

-Vi skojbråkar inte.

-Vi kommer i tid, stannar på skolans område under skoltid och under rasterna är vi utomhus.

-Vi kastar inte snö.

 

Nuläge

Skolans grundläggande fokus är att skapa en skola med trygghet, trivsel och studiero. För att få en översyn och kunna utvärdera under pågående läsår så kartlägger skolan trivsel, trygghet och studiero på olika sätt. Eleverna svarar på Trygghet- och Trivselenkäter en gång per termin, Trygghetsvandring genomförs i augusti, Sociogram och Trygg vuxen genomförs i januari, FF-gruppen ser regelbundet över statistiken kring kränkningar för att hitta mönster. Enkäter skickas också ut till personal för att få deras perspektiv och kunskaper - dessa enkäter baseras på den information som inkommer från elevgruppen. Information som används vid utvärdering inhämtas även från elevernas kontakter med elevhälsan, elev- och klassråd, elevernas utvecklingssamtal samt skolans kartläggningar om frånvaro. Resultaten från elevenkäten under våren 2023 och hösten 2024 har visat en positiv utveckling.

Årskurs 1-3 skola och fritids. Resultaten kan inte helt jämföras med förra läsåret då enkäterna såg annorlunda ut. Man kan dock se att det finns en upplevelse hos eleverna om att man har kompisar i skolan, känner sig i hög utsträckning trygg på skolan, upplever att det finns arbetsro på lektionerna samt att man upplever att man har en trygg vuxen man kan vända sig till när man behöver. Eleverna uppger fortfarande områden på skolan som otrygga och det finns en kvarstående problematik med kränkningar vilket skolan måste fortsätta jobba med.

Årskurs 4-6 skola och fritids. Här anger eleverna att man har kompisar i skolan, man är nöjd med sin skola, känner sig i hög utsträckning trygg på skolan, en upplevelse om att man i hög grad bemöter varandra på ett bra sätt elever emellan, man upplever i hög utsträckning att man får hjälp av personalen att klara skolarbetet, att det finns arbetsro på lektionerna samt att man har en trygg vuxen man kan vända sig till när man behöver. Eleverna uppger fortfarande områden på skolan som otrygga och det finns en kvarstående problematik med kränkningar vilket skolan måste fortsätta jobba med.

Efter en genomlysning av resultaten från enkäterna, kränkningsstatistiken, sociogrammen och trygghetsvandringen så bedömdes det som lämpligt att behålla flera av målen och aktiviteterna från förra året med vissa modifikationer. Detta då man kan se att insatserna gett resultat men man vill höja nivån ytterligare.

 

Målen för Värdegrundsarbetet läsåret 24/25

Skolan har som uppgift att fokusera på både det främjande och förebyggande arbetet likväl som det upptäckande och åtgärdande arbetet. Det finns främjande aktiviteter på veckobasis såsom planerade rastaktiviteter, att biblioteket är öppet varje rast på tisdagar mm. De främjande, förebyggande och upptäckande aktiviteter som inte sker veckovis finns inlagda i skolans årshjul för värdegrund.

De åtgärdande aktiviteterna för läsåret sätts utifrån vilka områden man sedan tidigare sett behöver förbättras. För aktuellt läsår 24/25 har skolan fem mål.

  • Öka elevernas kännedom och förståelse för begreppen kränkning, trakasserier och
    diskriminering.
  • Kvalitetssäkra personalens arbete kring kränkningar och diskriminering.
  • Öka elevernas känsla av trygghet under skoldagen.
  • Stärka elevernas förmåga till samarbete och konflikthantering.
  • Öka elevernas arbetsro.

 

Rutin för anmälan, utredning och uppföljning av händelser

Rutin - Anmälan och utredning av kränkning

Det är av största vikt att var och en som får kännedom om kränkande behandling eller diskriminering snarast meddelar skolans personal. Den personal på skolan som upptäcker/får kännedom om att elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling ansvarar för att vidta nödvändiga åtgärder omgående så att kränkningen upphör samt är skyldig att anmäla händelsen till rektor. Uddevalla kommun har gemensamma rutiner för digital anmälan från personal till rektor via Inblicken.

En rektor som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen.
Anmälan till huvudman sker digitalt via Inblicken. I samband med verksamheten betyder INTE att upplevelsen behöver ha inträffat under verksamhetstid. Verksamhetens skyldighet omfattar även sådant som händer på icke verksamhetstid om det kan påverka elevens sociala relationer och trygghet under skol- och fritidstid.

Anmälan ska ske redan när ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling. Utredningen behöver inte vara klar. Även om personalen inledningsvis bedömer att det inte är en kränkning är det elevens upplevelse som medför att en anmälan ska ske. Den som upptäcker/får kännedom är normalt den som anmäler, utreder och svarar för uppföljning/utvärdering. Vid behov samråd/information till mentor/klasslärare. Utredning av händelse dokumenteras digitalt via Inblicken.

Rektor har ett ansvar att se till att utredningen genomförs sakligt och noggrant och så långt det är möjligt ger en god bild av vad som inträffat. Utredning ska inte genomföras av någon som är direkt berörd av händelsen. Åtgärder ska vidtas för att förhindra att liknande händelser inträffar igen. Eleven och elevens vårdnadshavare skall informeras om
vilka åtgärder som kommer vidtas och hur uppföljning kommer ske.

 

I kortversionen av planen så informeras barnen om hur skolan hanterar kränkningar på detta vis:

Vad ska jag göra om jag blir utsatt eller ser någon annan bli utsatt?
Skolan måste alltid ta den som uppger sig som kränkt, trakasserad eller diskriminerad på allvar. Om en elev känner sig utsatt för kränkning eller diskriminering/trakasserier, eller sett någon annan bli utsatt är det viktigt att berätta för personalen. Personalen på skolan behöver få veta om någon känner sig illa behandlad för att kunna hjälpa till. Det är oftast enklast för eleven att prata med någon vuxen man känner väl men all personal på skolan är skyldiga att agera. Om man som förälder får veta att ett barn är utsatt skall man ta kontakt med skolan, i första hand mentor därefter elevhälsa och rektor.


Vad gör skolan när någon känner sig utsatt?
➤Pratar med den som känner sig illa behandlad.

➤Pratar med den eller de andra som är inblandade.

➤Om det känns bra för alla händer det att man sätter sig tillsammans
och pratar.

➤Personalen skriver ned vad som hänt och vad alla har sagt.

➤Man bestämmer vad man kan göra för att situationen skall bli bättre/förändras.

➤Personalen tar kontakt med hemmet för att informera om vad som hänt.

➤Om detta inte hjälper har skolan har möte med både barn, föräldrar och personal för att hitta en lösning som fungerar bättre.

➤Personalen följer upp händelsen en tid senare för att se till att åtgärderna fungerat.


Ibland kan det hända att en elev blivit illa behandlad på fritiden av en annan elev som man går med på skolan, till exempel via sociala medier. Vi förutsätter att föräldrar agerar och hjälper sina barn om de blir utsatta på fritiden. Men även om man som elev fått bra hjälp av sina föräldrar kan det kännas jobbigt att komma till skolan efteråt. Det är viktigt att skolans personal får kännedom om vad som hänt. Skolans personal ska erbjuda stöd för att undvika att en sådan händelse påverkar skol- och fritidstid för eleven.

 

Förslag på sidor