Terminsplanering Planeten Havet

Våren 2024 arbetar Norgårdens flexgrupp med ett maritima tema som är uppbyggt kring ett antal utomhusaktiviteter. Mellan aktivtiterna arbetar vi i klassrummet och knyter an på olika sätt i våra ämnen på ordinarie lektioner.

Sidan är under uppbyggnad. När projektet avslutats i juni kommer alla aktiviteter och ämnen beskrivas här nedan.

Projektbeskrivning

Med projektbeskrivningen vill vi inspirera och visa en struktur för ämnesövergripande arbete både i klassrummet och genom utomhuspedagogik. Vår tanke är att du ska kunna välja en eller flera aktiviteter och anpassa dem till din egen undervisning eller inspireras av metoderna och genomföra andra aktiviteter, kanske på ett helt annat tema.

Ta del av vår utförliga projektbeskrivning här

Terminsplanering

Datum

Aktivitet

Resa

Vecka 3, onsdag

Filmvisning. Sveriges saltaste kust

I skolan

Vecka 6, onsdag

Introduktion

I skolan

Vecka 10, torsdag

Torskrev i Byfjorden. Besök ovan ytan Svenskholmen

Västtrafik

Vecka 11, onsdag

Torskrev i Byfjorden. Filmvisning

I skolan

Vecka 14, tisdag

Bokpresentation. Fakta och skönlitteratur

I skolan

Vecka 15, tisdag

Arbetsdag på Westkust vid varvet

Hyrd buss

Vecka 16, måndag

Konsthallen Bohusläns museum

Västtrafik

Vecka 17, måndag

Konsthallen Bohusläns museum

Västtrafik

Vecka 18, tisdag

Havets hus. Studiebesök med lektion

Västtrafik

Vecka 19, onsdag

Maritima utbildningar, information från SYV

I skolan

Vecka 22, onsdag

Segling Westkust. Avgång från Edshultshall

Hyrd buss

Vecka 23, måndag

Flotte på Byfjorden

Båtresa

  


Filmvisning

Vi ser dokumentärfilmen Sveriges saltaste kust i klassrummet eftersom det passar våra elever bra med ett mindre sammanhang. Efter filmvisningen får eleverna fundera på ...

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Torskrev och Byfjordens framtid

Vi tar kontakt med stiftelsen Byfjordens framtid och planerar ett par lektionstillfällen tillsammans med dem.

Besök på land

Vi besöker torskrevet som ligger på land vid Svenskholmen. Två representanter från Projekt Fjordtorsk möter oss där och berättar om sitt arbete. Projekt Fjordtorsk skapar fredade platser för torsk och andra arter genom att sänka ner konstgjorda betong på bottnarna.

Besök till sjöss

Vi besöker torskreven med båt och får titta närmare på hur de dokumenterar och filmar under ytan. Vi besöker också flotten som syresätter vattnet i Byfjorden och lär oss mer om dessa lokala initiativ att bevara biologisk mångfald.

Filmer, lektionsmaterial

I klassrummet följer vi upp studiebesöken genom att titta på undervattensfilmer som har följer livet i betongreven. Vi fördjupar kunskapen om livets förutsättningar, om ekosystemet i fjorden och hur andra arter gynnas av dessa konsgjorda miljöer.

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Bokpresentation

Skolbibliotekarien kommer till klassrummet och presenterar böcker med maritimt tema. Äventyrsklassiker, spökhistorier, och vardagsnära skönlitteratur för ungdomar samt faktaböcker om segling, fartyg och havet. Vi lånar en boklåda med böcker och har tillgång till både e- och ljudböcker på Inläsningstjänst och i bibliotekskatalogen Welib.

Bibliotekskatalogen "segling"

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Arbetsdag på varvet

Vi åker hyrd buss till varvet på Orust. Där träffar vi föreningarna som jobbar med underhåll av T/S Westkust och andra åldre båtar. Elevgruppen delas in i arbetslag och får bland annat slipa, lacka, tjära och bottenmåla.

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Konsthallen Bohusläns museum

Vi får en guidad visning i utställningen Glöd och stjärnor samt en skapande workshop med maritimt tema.

I klassrummet jobbar vi vidare med bildanalys och skapar ett gemensamt collage.

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Havets hus

Vi besöker havets hus och tittar närmare på akvariet. Vi genomför lektionen Jämförande anatomi där eleverna får prova på att dissekera bläckfiskar.

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Studie och yrkesvägledning

SYVarna kommer till klassrummet och berättar om olika utbildningar med maritimt tema.

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

Segling Westkust

heldag till sjöss

 

Kontakter och information om möjligheter till finanisering hittar du på inblicken länk

 

Svenska

I ämnet svenska högläser vi böcker kopplade till det maritima temat. Skapar texter där eleverna får delge sina erfarenheter. Skriver dikter som gestaltar intrycken från de olika aktiviteterna. Vi får också besök av skolbibliotekarien. Kursplan – Svenska:

  • Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera tex­ter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Sammanfattning av texter.
  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen.

Slöjd

I ämnet slöjd har vi utifrån arbetsdagen på varvet jobbat vidare med föjande avsnitt i kursplanen:

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i sam­band med dessa
  • Jämförelser mellan olika slöjdmaterial utifrån deras kvalitet och påverkan på miljön, till exempel mellan natur- och konstmaterial, förnybara och icke för­nybara material.
  • Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och före­mål.

Idrott och hälsa

I ämnet idrott och hälsa har vi teoretiska lektioner varje vecka där vi planerar, förbereer och utvärderar alla aktiviteter inom projketet tillsammans med eleverna. Eleverna fördjupar sig om skutor, båtar, maritim historia och säkerhet ombord samt maritima föreningar med målet att presentera muntligt för andra i gruppen. Vi arbetar med teoretisk och praktisk orientering i havsmiljö med hjälp av sjökort samt ser filmer om maritim nedskräpning och miljöbelastning. Kursplan - Idrott och hälsa:

  • Komplexa rörelser i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inom­hus och utomhus.
  • Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel såväl med som utan stöd av digitala verktyg.
  • Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken.
  • Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse.
  • Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med hjälpredskap.
  • Planering och genomförande av olika aktiviteter utifrån hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.
  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter och värdering av hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.
  • Säkerhet och hänsynstagande i samband med olika aktiviteter.

Biologi

I ämnet biologi arbetar vi med området ekologi. Vi ser filmer från om sjön, havet och skogens ekologi. Vi tittar på närmiljön och de små och stora ekosystem vi kan hitta där. Aktiviteterna på Havets hus och vid Torskreven innefattar praktiska fältstudier och experiment. Kursplan – Biologi:

  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

Engelska

I ämnet engelska ser vi dokumentär om plast i havet och jobbar vidare med tillhörande uppgifter. Vi söker information med ett källkritiskt tänkande och sammanställer en kort faktatext om skeppets historia. Kursplan – Engelska:

  • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
  • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, be­rättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.
  • Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga, variera, precisera och anpassa kommunikationen efter syfte, mottagare och sammanhang.
  • Sökning och värdering av innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag, utifrån olika syften.

Kemi

I ämnet kemi kopplar vi bland annat till filmen som ses på engelskan. Kursplan – Kemi:

  • Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, väx­ter och människokroppen.
  • Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frå­gor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och sprid­ning av miljögifter.
  • Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i män­ni­sko­­kroppen.

Matematik

I ämnet matematik lär vi oss bland annat om skala och beräknar avstånd på sjökort. Kursplan – Matematik:

  • Skala vid förminskning och förstoring av två- och tredimensionella objekt.

Bild

 

Förslag på sidor