Pedagog Uddevalla
Välkommen att ta del av Uddevalla kommuns blogg för skolutveckling. På Pedagog Uddevalla vill vi dela goda exempel på utvecklingsarbete och stödja pedagogers och skolledares professionella utveckling - allt i övertygelsen om att det är tillsammans vi kan åstadkomma förändring. Vi gör varandra bra!
-
Klassrummet som den tredje pedagogen
Med inspiration från Reggio Emilia-filosofin har läraren Jane Liljegren skapat ett klassrum som är tillåtande, flexibelt och stimulerande. Här ger hon sina bästa tips för en lärmiljö med eleven i centrum.
Läs hela inlägget
-
Kommunikationskartor gör skoldagen tillgänglig
På Källdalsskolans anpassade grundskola har personalen fördjupat sitt arbete med kommunikationskartor som en del av Skolverkets språk- och kunskapsutvecklande insats. Kommunikationskartorna används nu i alla ämnen. – Arbetet har utvecklat oss, säger försteläraren och lärledaren Linda Linsten.
Läs hela inlägget
-
Lucka 7: Ett nytt skolbibliotek blir till
För snart ett år sedan smög vi ner i källaren på gamla Herrestadsskolan och inspekterade lokalen. Nu lägger vi sista handen vid Kisslebergsskolans nya skolbibliotek!
Läs hela inlägget
-
Älgen Ädel-Sten tar eleverna ut i världen
En äventyrlig gosedjursälg har vidgat vyerna och ökat kunskaperna hos klass 2 på Äsperödsskolan. Här kan du ta del av älgens och klassens spännande resa.
Läs hela inlägget
-
Lucka 18: Bussresor
Utvecklingsenheten vill ge alla skolor möjlighet att använda olika lärmiljöer på ett likvärdigt sätt. När du ska besöka en kulturinstitution inom kommunen, till exempel biblioteket, teatern eller museet, så står vi för kostnaden. Det samma gäller resor till Åleslån, där vi tidigare drev naturskola.
Läs hela inlägget
-
Lucka 4: Källans lärresurser
Personal och elever i särskilda undervisningsgruppen Källan har tillsammans producerat ett digert material för hur de arbetar för ökad skolnärvaro och måluppfyllelse. Detta har Källans personal organiserat på sin hemsida, fritt för vem som helst att använda.
Läs hela inlägget
-
Hovhultsskolan går på djupet med begreppet elevidentitet
Vad innebär det att vara elev? Det har Hovhultsskolans elever och personal undersökt och kartlagt tillsammans med två grundskolepsykologer. Resultatet ska vävas in i Hovhultsskolans utvecklingsarbete men även jämföras med en annan skolas uppfattningar av begreppet.
Läs hela inlägget
-
Samarbetsbaserad problemlösning etableras på bred front
Förhållningssättet CPS, Collaborative and Proactive Solutions, fortsätter att etablera sig i Uddevallas grundskolor Nu har Dalabergsskolans specialpedagog Linda Olsen Wadenhov gått en certifieringsutbildning med Ross Greene, upphovsmannen bakom förhållningssättet. Innan skolstart i höst kommer 150 lärare, speciallärare, rektorer och elehälsapersonal i Uddevalla att delta vid en tvådagars föreläsning med Ross Greene. Här berättar Linda Olsen Wadenhov vad man kan förvänta sig av höstens föreläsnin...
Läs hela inlägget
-
Att få skolan att funka för eleven
Cecilia Djupfeldt, lärare i Sommarhemsskolans flexgrupp, berättar om arbetet med elever som kan behöva nya stratgier och lärmiljöer som tar utgångspunkt i det som fungerar.
Läs hela inlägget
-
Det våras för kulturen
Tack till Regionteater Väst och alla andra aktörer som anpassat sitt utbud efter rådande riktlinjer, med er hjälp så har våra elever fått möjlighet att uppleva många olika uttryck för kunskap. Information om hösten föreställningar finns på Inblicken. Nu öppnar museet med med bland annat konstnären Charlotte Gyllenhammar, vars skulptur Ute Jätte blickar ut över Kampenhof. Kommunens sommarlovsprogram är publicerat med mängder av aktiviteter för våra barn och unga. Sommarlovsprogram - Uddevalla ko...
Läs hela inlägget
-
Att få med sig alla elever i undervisningen
Pedagog Uddevalla har kikat in hos läraren Linda Jacobsson och hennes 3:a på Sommarhemsskolan för att få en inblick i hur Linda planerar för en inkluderande undervisning.
Läs hela inlägget
-
Lucka 6: Vikten av uppmuntran
Hur blir uppmuntran en naturlig del i klassrumsklimatet?
Läs hela inlägget
-
Våldsförebyggande arbete på Dalabergsskolan ger resultat
Under drygt ett år har Dalabergsskolan arbetat med våldsprevention, normkritik och jämställdhet för att minska antalet kränkningsanmälningar bland eleverna. Skolan har satsat på få men konkreta åtgärder som alla på skolan har hjälpts åt att genomföra. Nu pekar statistiken på förbättrade resultat.
Läs hela inlägget
-
Differentierad undervisning - hur ser den ut i Uddevalla?
Lärare i förskoleklass och årskurs tre delar med sig av sina strategier för en undervisning som möter alla elever.
Läs hela inlägget
-
Dags att börja se matematiken omkring oss
Hur skapar vi förståelse och lust att lära i matematik? I denna intervju med en matematiklärare får vi idéer om hur matematik kan vara kreativt, roligt men också häftigt, utmanande och något att fira.
Läs hela inlägget
-
Lägesrapport för utvecklingsarbetet kring pojkars studieresultat
Utvecklingsarbetet kring pojkars studieresultat har sin grund i det arbete som fritidshemmen gjort med det normkritiska och våldspreventiva arbetet. Nu är alla medverkande skolor igång med aktiviteter efter en egen plan som är knuten till det systematiska kvalitetsarbetet.
Läs hela inlägget
-
Känner du till de nya riktlinjerna för modersmålsundervisningen?
Modersmålsundervisning har en positiv effekt på såväl elevers språkutveckling som på deras studieresultat i allmänhet. Inför läsåret 2020/2021 har grundskolan i Uddevalla beslutat om nya riktlinjer för modersmålsundervisning. Syftet med de nya riktlinjerna är att öka tydligheten kring hur undervisningen ska bedrivas samt förbättra likvärdigheten mellan våra skolor.
Läs hela inlägget
-
Så blir skolan varje elevs störste supporter
Genom grundlig kartläggning och systematiskt arbete för att stärka skolanknytningen har särskilda undervisningsgruppen Källan hittat framgångsrika verktyg för att öka skolnärvaro och gymnasiebehörighet.
Läs hela inlägget
-
Delaktighet och sociala färdigheter genom kooperativt lärande
Mer självgående och stöttande elever, ökad nivå av aktivitet och ansvarstagande i klassrummet. Här berättar lärare på två skolor i Uddevalla vad metoden kooperativt lärande har åstadkommit i deras undervisning.
Läs hela inlägget
-
Föreläsare som besökt oss under läsåret 19/20
Effektiviseringar och pandemier till trots, vi har haft ett läsår med omfattande skolutveckling och hela fyra namnkunniga föreläsare på besök. Här kommer en återblick och sammanfattning.
Läs hela inlägget
-
Lektionsdesign och faserna “Avsluta lektionen” samt “Bedöm undervisningen formativt”
Differentierad undervisning ger eleverna möjlighet att arbeta på olika nivåer och olika sätt inom samma kunskapsområde. Undervisningen differentieras genom att aktiviteterna innefattar variation i tempo, nivå, omfång, metod och intresse och därmed bättre förutsättningar att passa fler elever i klassen. Det är aktiviteten som differentieras, inte eleverna som ska delas upp i olika nivågrupper. Differentierad undervisning innebär att vi främjar en variation av sätt att lära, träna och visa kunskap...
Läs hela inlägget
-
När vi behöver hjälpa elever med att få skolan att fungera bättre
Här får du tips på webbresurser, böcker och en föreläsning som kan ge dig verktygen för en mer tillgänglig skolvardag för alla elever.
Läs hela inlägget
-
Lektionsdesign och faserna “Bearbeta och reflektera” samt “Ta reda på vad eleverna kan”
Fas 5 och 6 i Helena Wallbergs upplägg kring lektionsdesign fokuserar på att ge möjlighet till reflektion kring eget lärande och att erbjuda olika sätt att visa sin kunskap på.
Läs hela inlägget
-
Förväntningar och aktiviteter - två faser i en lektionsdesign
Differentierad undervisning handlar om att vi redan i planeringen organiserar undervisningen och skapar förutsättningar för lärande för den elevgrupp vi har. Genom att vara nyfiken på vilka våra elever är och använda oss av det vi ser är framgångsrikt lägger vi en bra grund.
Läs hela inlägget
-
Lucka 10: Tjänst för tillgängliga läromedel
Behöver vissa av dina elever anpassat material? Då kan Hitta läromedel , ny söktjänst hos Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), kanske vara till hjälp. Där kan du finna läromedel för olika behov, oavsett om du arbetar som klasslärare eller ämneslärare, eller som specialpedagog.
Läs hela inlägget
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00