Pedagog Uddevalla
Välkommen att ta del av Uddevalla kommuns blogg för skolutveckling. På Pedagog Uddevalla vill vi dela goda exempel på utvecklingsarbete och stödja pedagogers och skolledares professionella utveckling - allt i övertygelsen om att det är tillsammans vi kan åstadkomma förändring. Vi gör varandra bra!
-
Elevernas trygghet i fokus: Hogstorps skola fick utbildning i våldsprevention
Hogstorps skola har gått en utbildning i våldsprevention med fokus på att öka medvetenheten om våld och destruktiva könsnormer samt på hur man är en aktiv åskådare i våldssituationer. Genom utbildningen tar Hogstorps skola ett viktigt steg mot en tryggare och mer jämställd miljö för alla elever.
Läs hela inlägget
-
Bilderboken i undervisningen
Lärare Helena Olsson på Ljungskileskolan ger tips på hur hon arbetar med bilderböcker. Helena har läst kursen Bilderboken i teori och praktik på högskolan och har sedan tidigare arbetat som förskollärare. Hon använder bilderboken som en grund och verktyg till flera olika ämnen i sin roll som lärare i årskurs 3.
Läs hela inlägget
-
Föreläsning med Nina Rung inledde nytt våldsförebyggande projekt
Tisdagen den 30 januari höll kriminolog, debattör och föreläsare Nina Rung en inspirerande föreläsning på Källdalsskolan i Uddevalla, riktad till personal inom förskola, skola och fritidshem. - Så länge världen ser ut som den gör behövs genuspedagogik, säger Nina Rung.
Läs hela inlägget
-
Lucka 19: Temadag på Ramnerödsskolan kring kärlek och normer
Fredagen den 16 december arrangerade SO- och NO-lärarna på Ramnerödsskolan 7-9 en temadag kring ämnet kärlek och rätten att få älska vem man vill. Eleverna fick bland annat ta del av lektioner, gästföreläsare och en mässa.
Läs hela inlägget
-
Läroplanens inledande delar får nytt innehåll till hösten
Regeringen har fattat beslut om nya formuleringar i de inledande delarna i läroplanen. Formuleringarna handlar om jämställdhet, sexualitet, samtycke och relationer samt om andra delar av skolans värdegrundsarbete, till exempel om att skolan ska motverka olika former av intolerans, våld och förtryck. Innehållet i kunskapsområdet breddas och undervisningen ska vara återkommande.
Läs hela inlägget
-
Lucka 10: Resurser för jämställt och våldspreventivt arbete i skolan
Många av våra skolor arbetar utifrån nolltolerans för skojbråk och kränkningar, har extra fokus på en jämställd undervisning eller på hur pojkars resultat i skolan kan förbättras. Här kommer några tips på digitala resurser att inspireras av, oavsett om din skola är mitt i ett våldspreventivt utvecklingsarbete eller inte.
Läs hela inlägget
-
Våldsförebyggande arbete på Dalabergsskolan ger resultat
Under drygt ett år har Dalabergsskolan arbetat med våldsprevention, normkritik och jämställdhet för att minska antalet kränkningsanmälningar bland eleverna. Skolan har satsat på få men konkreta åtgärder som alla på skolan har hjälpts åt att genomföra. Nu pekar statistiken på förbättrade resultat.
Läs hela inlägget
-
Utvecklingsarbete för en skola fri från våld
Skolans personal måste kunna ifrågasätta och inte bekräfta könsstereotyper. Det betonade Marcus Svensson, sakkunnig i jämställdhetsfrågor, under en kompetensutvecklingsdag om integritet och våldsprevention tillsammans med personal på Hogstorps skola.
Läs hela inlägget
-
När eleverna granskar normerna
Förra terminen pågick ett sagoprojekt på Hogstorps skola, som en del i ett större utvecklingsarbete kring integritet och våldsprevention. Här kan du se förskoleklassens fina normkritiska bidrag i form av en tittskåps-saga.
Läs hela inlägget
-
Nätverksträffar i digital form
I rådande Covid-tider kompetensutvecklar sig fritidspedagogerna digitalt. 18 maj anordnade utvecklingsenheten en digital nätverksträff för Uddevallas kommunala Fritidshem.
Läs hela inlägget
-
Så får vi fler pojkar att lyckas i skolan
Det går att förändra en antipluggkultur bland pojkar. Det förmedlade forskaren Fredrik Zimmerman under sina två föreläsningar onsdagen den 29 januari inför sammanlagt 500 fritidspedagoger, lärare, elevhälsapersonal med flera i grundskolan i Uddevalla. Föreläsningen är en del av ett utvecklingsarbete kring trygghet och studiero som pågår i Uddevallas skolor.
Läs hela inlägget
-
Lucka 6: Få fler pojkar att lyckas i skolan
Sociala normer gör att pojkar generellt presterar sämre än flickor i skolan. Fredrik Zimmerman, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås och Göteborgs universitet, visar i sin avhandling områden där förändrade normer skulle gynna pojkars studier, samtidigt som förändringen även skulle vara bra för flickor. Visst låter det som intressant och angelägen forskning? Du har möjlighet att få veta mer när Fredrik Zimmerman föreläser för personal i grundskolan den 29 januari.
Läs hela inlägget
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00