Pedagog Uddevalla
Välkommen att ta del av Uddevalla kommuns blogg för skolutveckling. På Pedagog Uddevalla vill vi dela goda exempel på utvecklingsarbete och stödja pedagogers och skolledares professionella utveckling - allt i övertygelsen om att det är tillsammans vi kan åstadkomma förändring. Vi gör varandra bra!
-
Pedagogiskt ledarskap i fokus på Ramnerödsskolan 7-9
Ramnerödsskolan deltar i ett forskningsprojekt som ska främja en positiv skolkultur som stärker elevernas skolprestationer och sociala färdigheter. Projektet har gett goda resultat för trygghet och studiero men också ökat lärarnas kollegiala lärande.
Läs hela inlägget
-
Samarbetsbaserad problemlösning etableras på bred front
Förhållningssättet CPS, Collaborative and Proactive Solutions, fortsätter att etablera sig i Uddevallas grundskolor Nu har Dalabergsskolans specialpedagog Linda Olsen Wadenhov gått en certifieringsutbildning med Ross Greene, upphovsmannen bakom förhållningssättet. Innan skolstart i höst kommer 150 lärare, speciallärare, rektorer och elehälsapersonal i Uddevalla att delta vid en tvådagars föreläsning med Ross Greene. Här berättar Linda Olsen Wadenhov vad man kan förvänta sig av höstens föreläsnin...
Läs hela inlägget
-
Lucka 21: Använd ett vi-språk
Med ordet "vi" gagnas inlärning, samarbete och pedagogiskt ledarskap.
Läs hela inlägget
-
Lucka 20: Verktyg för en god kultur
I en tid som präglas av oro och svåra beslut på alla nivåer är kanske inte organisationsutveckling det som ligger överst på en arbetsplats agenda. Det finns dock snabba och enkla verktyg för både analys och utveckling, som kan vara bra för alla att ha med sig i sin vardag i både med- och motgång - och som fungerar i arbetslaget såväl som i klassen.
Läs hela inlägget
-
Lucka 6: Vikten av uppmuntran
Hur blir uppmuntran en naturlig del i klassrumsklimatet?
Läs hela inlägget
-
Välkomnande skolstart med fokus på lärande
Efter ett långt sommarlov med lediga dagar är det dags att börja skolan igen. Några dagar med förberedelser ligger framför oss innan våra förväntansfulla elever kommer tillbaka. De kommer med längtan efter kamrater och att få lära. Att börja skolan efter sommarlovet innebär ofta en glädje men kanske också en del oro. Här får du tips och tankar för hur du gör skolstarten trygg, rolig, välkomnande och med fokus på lärande!
Läs hela inlägget
-
Föreläsare som besökt oss under läsåret 19/20
Effektiviseringar och pandemier till trots, vi har haft ett läsår med omfattande skolutveckling och hela fyra namnkunniga föreläsare på besök. Här kommer en återblick och sammanfattning.
Läs hela inlägget
-
Lektionsdesign och faserna “Avsluta lektionen” samt “Bedöm undervisningen formativt”
Differentierad undervisning ger eleverna möjlighet att arbeta på olika nivåer och olika sätt inom samma kunskapsområde. Undervisningen differentieras genom att aktiviteterna innefattar variation i tempo, nivå, omfång, metod och intresse och därmed bättre förutsättningar att passa fler elever i klassen. Det är aktiviteten som differentieras, inte eleverna som ska delas upp i olika nivågrupper. Differentierad undervisning innebär att vi främjar en variation av sätt att lära, träna och visa kunskap...
Läs hela inlägget
-
Lektionsdesign och faserna “Bearbeta och reflektera” samt “Ta reda på vad eleverna kan”
Fas 5 och 6 i Helena Wallbergs upplägg kring lektionsdesign fokuserar på att ge möjlighet till reflektion kring eget lärande och att erbjuda olika sätt att visa sin kunskap på.
Läs hela inlägget
-
Lucka 3: Kooperativt lärande
Vi lär oss av och tillsammans med andra. Att träna på att samarbeta är ett av våra mål i skolan och ett innehåll för undervisning. Under tiden som tränar på att samarbeta kan vi behöva hjälp i form av stöd på olika sätt, exempelvis ha olika roller i samarbetet såsom samtalsledare och sekreterare.
Läs hela inlägget
-
Pedagogiska samtal främjar kvalitetskultur
Handledare i verksamhetsförlagd undervisning (VFU) från samtliga skolformer bjöds under veckan på en föreläsning med John Steinberg, fil. dr i pedagogik. Cirka 100 deltagare hade samlats i Oddevall för att stärka och få nya infallsvinklar kring det viktiga handledaruppdraget.
Läs hela inlägget
-
Ledarskap och lärmiljöer på höstlovets k-dag
Lärare från Bokenäs skola, Sommarhemsskolan och Äsperödsskolan samlades måndagen 28/10 på gemensam kompetensutvecklingsdag kring Pedagogiskt ledarskap och Goda lärmiljöer, där Äsperöd stod för värdskapet. Dagen bjöd på föreläsning, valbara workshops och kollegialt lärande i tvärgrupper och workshops.
Läs hela inlägget
-
High five för fritids!
Fredagen den 27 september föreläste Annica Persson från viktigvuxen.se för 180 pedagoger på fritids om det viktiga uppdraget att genom sitt arbete på fritidshemmen bidra till elevers trygghet och utveckling.
Läs hela inlägget
-
Rutiner och nyfikenhet- inledande faser i en lektionsdesign
Arbetet med människor och lärande innebär ett komplext uppdrag och att vi aldrig blir fullärda. Men att snegla på framgångsrika pedagogers bästa tips är ett bra sätt för att underlätta, utveckla och hålla sig ajour i arbetet. Skolutvecklare Charlotta guidar dig här genom första delen i specialpedagog Helena Wallbergs konkreta metod för att formge en lektion.
Läs hela inlägget
-
Differentiera mera: så skapar du en tillgänglig lärmiljö för alla elever
- Vi i skolan har skyldighet att skapa en bred och tillgänglig ordinarie undervisning, som omfattar alla elever, istället för att prata så mycket om extra anpassningar. Så sa specialpedagogen och författaren Helena Wallberg när hon föreläste för skolpersonal den 4 september på Östraboteatern.
Läs hela inlägget
-
High five för fritids
Den 27 september är du som arbetar inom fritidshemmen varmt välkommen till en central kompetensutvecklingsdag på Folkets Hus.
Läs hela inlägget
-
Skapa positiva förväntningar inför ett nytt läsår
Ett läsår är snart slut och förberedelserna för nästa läsår har startat. På Sommarhemsskolan har lärare valt att utvärdera läsåret och välkomna nya elever genom att skriva klassbrev till eleverna i årskursen under.
Läs hela inlägget
-
Lucka 16 - Pröva kooperativt lärande
Kooperativt lärande är ett förhållningssätt till lärande. Du som lärare organiserar elevgruppen att lära sig i par eller mindre grupper där varje elevs bidrag gör att hela gruppen lär sig. Här får du ett smakprov på hur du enkelt kan genomföra kooperativt lärande i ditt eget klassrum.
Läs hela inlägget
Eller kontakta oss
Kommunen@uddevalla.se
0522-69 60 00