Skönlitteratur i undervisningen

8 juni 2018, kl. 15.56

Så här när terminen lider mot sitt slut har flera lärare kontaktat mig för att boka tider inför hösten. Det är både pedagoger som jag jobbat tillsammans med i över tio år och nya bekantskaper. Gemensamt är att de ser att det väcker lust och ger resultat att jobba medvetet med skönlitteratur i undervisningen. De uppskattar skolbibliotekariens litteraturkännedom men ser också fördelen med att få en extra resurs i klassrummet. Det ger en kick i vardagen när någon annan kommer in i klassrummet och något att återkoppla till, “kommer ni ihåg vad skolbibliotekarien sa?”. Lärare som jag samverkar med uttrycker också att de får se en annan sida av eleverna och att mina reflektioner på samtalen med eleverna ger hjälp i bedömningen.

Tipsruta

Under två år har vi allihop tagit oss igenom läslyftet och fått mycket inspiration. Jag hoppas att alla har hittat något som ni kan utveckla vidare i er undervisning. För mig har läslyftet inneburit mycket bekräftelse, jag har fått anledning att återknyta bekantskapen med Anne-Marie Körling och Barbro Westlund och gjort nya bland annat Ann Philgren. Men det det har varit högt tempot och fokus på att hitta korta texter snabbt.

Läsning tar tid och för den som inte är van blir det tungt. Det räcker att gå till sig själv, jag lägger mig på soffan med telefonen i stället för en bok och poddar och tv-serier ger mig berättelserna. Frågan är om människan om hundra år har helt andra medier för att förmedla kunskap och berättelser, det är ju inte så länge som skriven text varit allenarådande. Men än så länge är läsförståelsen viktig och vi brottas med att väcka elevernas läslust.

De knep som jag använder mig av är många. För det första så är jag en läsande förebild, jag är genuint intresserad, det ser eleverna, de undrar, “har du läst alla böcker?” och det smittar. Jag intresserar mig också för elevernas världar och utgår ifrån dem när jag rekommenderar böcker. Det finns berättelser som håller genom åren men det mesta som jag läste i deras ålder funkar inte längre. Att läsa aktuella teman, koppla läsningen till andra arbetsområden och låta skönlitteraturen vara en källa till kunskap är också framgångsrikt. Vissa elever motiveras av betyg och läser för att bli bättre läsare men det går betydligt lättare om läsningen har fler syften. Låt läsningen väcka empati, låt den vara viktig och på riktigt. Skapa aktiviteter kring läsningen, lura eleverna att ta sig igenom texten för att klara av uppgiften. Gör en boktipsfilm istället för bokrecension eller skriv en insändare, vad som helst egentligen. Det finns mängder av tips, googla “sätt att redovisa en bok” så får du se!

Mitt bästa knep är att aldrig lämna eleverna ensamma med sin läsning, det räcker med ett samtal och då får man dessutom tillfälle att öva sin kommunikativa förmåga.

Under mina år som skolbibliotekarie har jag i samverkan med lärare på olika skolor förfinat ett sätt att läsa skönlitteratur och samtala kring det lästa i år 7-9. Detta upplägg med boksamtal kan varieras på olika teman och med skrivuppgifter och andra digitala redovisningsformer. Vi utgår från kunskapskraven i svenska om läsförståelse och samtal, beroende på tema och redovisningsform tillkommer fler kunskapskrav i flera olika ämnen. Analysförmåga samt kommunikativ förmåga är centralt.

Så här går det till: En skolbibliotekarie presenterar böcker med olika svårighetsgrad. Eleverna väljer/önskar bok och vi skapar läsgrupper utifrån deras önskemål. Sedan varvas läsning och boksamtal i 4-5 veckor. Fokus för boksamtalen varierar beroende på tema och till detta kopplar vi skrivuppgifter och andra redovisningsformer.

Exempel på teman är Robinsonader, Dystopier och Krigens tid. På inblicken finns alla teman vi genomfört beskrivna och om ni har andra önskemål eller förslag utifrån vad ni jobbar med så hjälper vi gärna till att plocka fram material och utforma frågor och uppgifter på temat.

Tack till alla pedagoger som jag jobbat med genom åren, ni vet vilka ni är! Nu lät ju detta som ett avskedstal, det är det inte. Välkomna att kontakta Skolbibliotek Uddevalla för fler härliga samarbeten!

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Eller kontakta oss

    Telefonikon

    0522-69 60 00