Lucka 6: Få fler pojkar att lyckas i skolan

4 december 2019, kl. 11.39

Sociala normer gör att pojkar generellt presterar sämre än flickor i skolan. Fredrik Zimmerman, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås och Göteborgs universitet, visar i sin avhandling områden där förändrade normer skulle gynna pojkars studier, samtidigt som förändringen även skulle vara bra för flickor. Visst låter det som intressant och angelägen forskning? Du har möjlighet att få veta mer när Fredrik Zimmerman föreläser för personal i grundskolan den 29 januari.

Fredrik Zimmerman ställer frågan i sin forskning om varför pojkar presterar sämre än flickor i skolan.

Oftast säger pojkar att de är bra på ett ämne och flickor pratar om att de blir bra på ett ämne. Generellt presterar elever, som har synen att man ”blir” bra på ett ämne, bättre.

– Lärarnas återkommande tal om studieteknik har bidragit till att pojkarna har jargongen och synen att man blir bra i ett ämne, vilket gynnar deras studier. Detta märks bland annat genom att pojkarna hänvisar till deras studiedisciplin ifall de presterar bra eller inte i något ämne, förklarar Fredrik Zimmerman.

Se filmklipp på Högskolan i Borås webbplats om Fredriks forskning (2 minuter)

Föreläsning i Uddevalla 29 januari

Vill du veta mer om Fredrik Zimmermans forskning kring pojkar och normer? Välkommen på föreläsning för grundskolans lärare, rektorer och elevhälsopersonal i Uddevalla den 29 januari klockan 15-16.30 på Östraboteatern.

Ge eleverna verktyg för studieteknik

På ur.se Orka plugga finns tips på strategier och metoder om studieteknik, med pluggtips från både lärare och elever. Här hittar du tips som hjälper eleverna att bland annat träna minnet, förenkla läsningen, felsöka i matten och förstå kunskapskraven.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Eller kontakta oss

    Telefonikon

    0522-69 60 00