Lucka 6: Få fler pojkar att lyckas i skolan
Sociala normer gör att pojkar generellt presterar sämre än flickor i skolan. Fredrik Zimmerman, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan i Borås och Göteborgs universitet, visar i sin avhandling områden där förändrade normer skulle gynna pojkars studier, samtidigt som förändringen även skulle vara bra för flickor. Visst låter det som intressant och angelägen forskning? Du har möjlighet att få veta mer när Fredrik Zimmerman föreläser för personal i grundskolan den 29 januari.
Oftast säger pojkar att de är bra på ett ämne och flickor pratar om att de blir bra på ett ämne. Generellt presterar elever, som har synen att man ”blir” bra på ett ämne, bättre.
– Lärarnas återkommande tal om studieteknik har bidragit till att pojkarna har jargongen och synen att man blir bra i ett ämne, vilket gynnar deras studier. Detta märks bland annat genom att pojkarna hänvisar till deras studiedisciplin ifall de presterar bra eller inte i något ämne, förklarar Fredrik Zimmerman.
Se filmklipp på Högskolan i Borås webbplats om Fredriks forskning (2 minuter)
Föreläsning i Uddevalla 29 januari
Vill du veta mer om Fredrik Zimmermans forskning kring pojkar och normer? Välkommen på föreläsning för grundskolans lärare, rektorer och elevhälsopersonal i Uddevalla den 29 januari klockan 15-16.30 på Östraboteatern.
Ge eleverna verktyg för studieteknik
På ur.se Orka plugga finns tips på strategier och metoder om studieteknik, med pluggtips från både lärare och elever. Här hittar du tips som hjälper eleverna att bland annat träna minnet, förenkla läsningen, felsöka i matten och förstå kunskapskraven.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Publicerad 21 juni 2022
Kommentarer