När eleverna granskar normerna

14 september 2020, kl. 15.41

Förra terminen pågick ett sagoprojekt på Hogstorps skola, som en del i ett större utvecklingsarbete kring integritet och våldsprevention. Här kan du se förskoleklassens fina normkritiska bidrag i form av en tittskåps-saga.

Förra årets förskoleklass har gjort fina tittskåp till en omarbetad saga.

På Hogstorps skola arbetade eleverna förra terminen med att bearbeta sagor utifrån perspektiven

  • jämställdhet,
  • barns rätt till integritet och
  • ett liv fritt från våld.

Klasserna fick skriva om klassiska sagor utifrån dessa perspektiv och fick sedan välja olika kreativa former för att berätta den omarbetade sagan.

Några klasser gjorde en teater, andra har med hjälp av iMovie gjort filmer medan andra dramatiserat sagan med hjälp av dramapedagoger som kommit till skolan. Klasserna har fått hjälp av medel från Skapande Skola för att genomföra några av aktiviteterna.

Förskoleklassens omarbetade saga

I förra årets förskoleklass gjorde eleverna, med hjälp av förskollärare Gunilla Fredriksson och fritidspedagog Karin Vellander, om sagan "Guldlock och de tre björnarna". De presenterade sin saga i form av tittskåp, där varje tittskåp representerar en scen i sagan.

Guldlock och de tre björnarna

Det var en gång en kille som kallades för Guldlock. Han kallades så för att han hade så lockigt hår. Han hade så fina kläder.

Han bodde med sin mamma och pappa i en stuga nära skogen. Föräldrarna sa att Guldlock inte fick gå ut i skogen ensam.

Men en dag när mamma tände kaminen sa pappa:

-Guldlock, ska vi gå ut i skogen?

De gick ut i skogen men där tappade de bort varandra. Nu var Guldlock vilse. Som tur var hade han med sig en visselpipa som han blåste i samtidigt som han kramade ett träd.

En liten bit bort i skogen gick en björnfamilj på promenad och hörde ljudet av Guldlocks visselpipa. De följde ljudet och hittade Guldlock.

När Guldlock såg de tre Björnarna så svimmade han av förskräckelse. När Guldlock vaknade frågade björnarna om han ville följa med dem hem.

- Ja, det vill jag men jag är väldigt hungrig och jag vill hitta min pappa.

-Okej, vill du följa med oss och äta först, eller vill du att vi ska leta efter din pappa först?

- Jag vill nog äta först, svarar Guldlock.

Pappa björn frågar då Guldlock vad han vill ha att äta.

-Jag vill jättegärna ha pannkakor med sylt och grädde, svarar Guldlock.

- Det kan jag göra, sa pappa björn.

Pappa björn ska gå och laga maten, men mamma björn vill också hjälpa till, så de gör det tillsammans.

De äter maten ute, för det var så soligt. Pannkakorna läggs i mitten på ett stort fat. Alla har var sin tallrik och äter med bestick. De dukar av tillsammans. Guldlock är orolig och vill leta efter sin pappa.

De letar efter pappan och hittar honom i ett träd. Han hade klättrat upp där, för han blev rädd när han hörde björnarna.

- Du behöver inte vara rädd, för de skadar dig inte. De är mina kompisar, sa Guldlock.

Pappan klättrar nerför trädet och de går tillsammans hem till Guldlocks hus. Björnarna följer med. pappan bjuder björnarna på fika.

De bestämmer att de skall fortsätta att träffa varandra varje söndag för att fika, leka och ha kul.

 

Läs mer

En heldag kring värdegrund på Hogstorps skola

Om utvecklingsarbetet Barns integritet

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Eller kontakta oss

    Telefonikon

    0522-69 60 00