Konstverken på vår nya skola

Nu när Källdalsskolan skulle invigas så passade vi på att titta närmare på den konstnärliga utsmyckningen. Vem är det som har gjort konstverken, hur är de gjorda och vad tänkte konstnärerna när de skapade? Och kan vi skapa vidare själva?

Att få träffa en konstnär, titta närmare på ett konstverk och skapa vidare själv utvecklar elevernas förmåga att analysera och gestalta. Skolans pedagoger får med sig nya metoder som de kan arbeta vidare med i klassrummet efter konstnärens besök. Vi hoppas också att Konstnärsveckan på Källdalsskolan bidrar till att eleverna känner delaktighet och förankring, att närmiljön är vår och värd att vårda. Veckan har samordnats av Cajsa Gustafsson med medel från Kulturrådets bidrag Skapande skola.

del av konstverket tillsammans på källdalsskolans skolgård

Tillsammans

Alla elever i årskurs 1 fick träffa Birgitta Muhr som står bakom verket Tillsammans. Det består av tre smileyträd som placerats vid ingångarna till skolgården. Där välkomnas elever och besökare av leenden. I klassrummet visade konstnären att redan grottmänniskorna tog selfies. Hennes verk är gjort i metall men eleverna fick prova att måla med kol. Så här fina självporträtt gjorde ettorna tillsammans med Birgitta.

självporträtt på barn tecknade med kol

Fågel, fisk och allt där emellan

Tvåorna tjuvstartade för ett år sedan. Då fick de en hög med fiskar och flaskor med olika färger med posten. Det var härligt att måla mönster och blanda som de ville. När fiskarna var färdigmålade skickade vi dem till Jan Stenberg och GuangJuan Zhang. De har skapat verket Fågel, fisk och allt däremellan, det består av två mobiler som hänger och snurrar i husets entreer. Nu fick eleverna en hälsning från konstnärerna och en uppmaning att själva skapa egna mobiler.

del av konstverket fågel, fisk och allt däremellan på källdalsskolan

Kompisfigurer

In bland träden i ett av skolgårdens lugnare hörn möter vi några små kompisfigurer och här finns också superlena mjukt svängda sitt-blommor. När konstnären Thomas Brolin besöker årskurs 3 har han med sig skisser, modeller och en gjutform. Han berättar hur han får inspiration och eleverna får varsin lerklump. Det blir många nya fina kompisfigurer.

barn som arbetar i lera

Stråk

Det första som möter dig på fritidsgården och biblioteket Rampen är Joanna Thedes verk Stråk. Högt ovanför våra huvuden breder en karta ut sig i glaspartiet ovanför entrén. Det är elevernas egna ord om vad de gör på fritiden som bildar gatunätet. Våren 2019 besökte konstnären årskurs 1-4, nu fick årets fyror koppla upp sig och återse Joanna via länk. Hon visade bilder från bygget när glasrutorna sattes upp och eleverna ställde frågor.

glasparti som ska monteras, del av konstverket stråk källdalsskolan

Blubblubblubb

Vad döljer sig under ringarna på vattenytan som är golvet på bibliotekets barnavdelning? Där finns öar, stränder och skog skapade av Johanna Adebäck och Pontus Johansson. Konstnärerna träffade våra femmor och berättade historien om Mary Wollstonecraft, på 1700talet reste denna författare genom Danmark, Sverige och Norge på jakt efter ett skepp lastat med skatter, guld och silver. I breven som hon skickade hem beskrev hon ett land som var kargt och fattigt, men samtidigt vackert på ett lite farligt sätt. Eleverna fick skriva egna vykort och beskriva en plats.

Och skeppet? det återfanns aldrig...

vykort om konstverket blubblubblubb på källdalsskolan

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300