Lucka 10: Resurser för jämställt och våldspreventivt arbete i skolan

9 december 2020, kl. 15.30

Många av våra skolor arbetar utifrån nolltolerans för skojbråk och kränkningar, har extra fokus på en jämställd undervisning eller på hur pojkars resultat i skolan kan förbättras. Här kommer några tips på digitala resurser att inspireras av, oavsett om din skola är mitt i ett våldspreventivt utvecklingsarbete eller inte.

Alla rätt

Tänk om dina kollegor skulle kalla dig för "hora" vid kaffeautomaten eller "äcklig" på måndagsmötet. Tänk om dina kollegor skulle ta strypgrepp på dig när du sitter vid datorn eller knuffa in dig i kopiatorn. Då skulle ni ha ett allvarligt arbetsmiljöproblem.

Webbplatsen ALLA RÄTT är en verktygslåda som vänder sig till dig som arbetar i skolan årskurs F-9. Den innehåller metoder och tips för att dagens unga inte ska behöva skriva #metoo mer. Ett viktigt prov som vi vuxna måste ha ALLA RÄTT på.

Här hittar du materialet »

Prata våld på föräldramötet

Våldspreventivt arbete måste involvera vårdnadshavare. Här visar en expert i jämställdhet och normkreativitet, Kristina Henkel från OLIKA, hur man kan ta upp våldförekomst i klassen på ett föräldramöte.

Få tips från En kommun fri från våld

En kommun fri från våld var ett femårigt socialt investeringsprojekt i Borås som avslutades 2019. Projektets mål var att skapa ett systematiskt och metodiskt våldspreventivt arbete. Allt arbete i projektet har utgått från följande tre förändringsprinciper:

  • Öka medvetenheten om sambandet mellan lindrigt och grovt våld.
  • Öka medvetenheten om sambandet mellan destruktiva könsnormer och våld.
  • Öka kunskapen om och träna på att vara en aktiv åskådare som agerar mot lindrigt våld.

Jämställt i skolan

webbplatsen jämställt.se hittar du en massa tips och trix om hur du och dina kollegor kan arbeta för en mer jämställd och normkreativ skola.

Exempel från checklista:

  • Vem läser ni om? Hur ser representationen ut i era läromedel när det gäller de olika diskrimineringsgrunderna. Representeras den mångfald som finns i samhället?
  • Känner sig elever och vuxna trygga att uttrycka alla sina olika känslor? ̈
  • Har alla elever någon vuxen att vända sig till för att prata med om jobbiga saker?-Hur kan ni säkerhetsställa detta?
  • Är alla elevers nej lika mycket värt? Bland vuxna och andra elever. Hur övar ni på detta?
  • I kommunikationen med föräldrarna, har ni ett system för att kommunicera med alla föräldrar, såväl pappor som mammor?

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300

    Eller kontakta oss

    Telefonikon

    0522-69 60 00