Lucka 23: Studiebesök på Norrskolan

CPS, Collaborative & Proactive Solutions, är ett väletablerat förhållningssätt och metod på Norrskolan och flera i personalen har gedigen utbildning och erfarenhet i de verktyg som är centrala inom metoden. Nu har skolan berättat om sitt arbete för Internationella Engelska Skolan (IES) i Göteborg.

Grupp av lärare samt studiebesökarna.

Från vänster: Tom Arnold, lärare IES, Cecilia Friis lärare Norrskolan, Brett Stein, lärare IES, Rebecca Leonard, lärare IES, Camilla Bengtsson, biträdande rektor Norrskolan, Eva Strid, Erica Heed och Marina Oksjö, alla lärare Norrskolan.

Den 25 november hade skolan studiebesök. De tre besökarna som kom var lärare från IIES och kom ursprungligen från Irland, England och Canada. De var intresserade att få veta mer om CPS-metoden och om den kunde vara användbar i deras undervisning .

Det var grundaren av metoden CPS, Ross Greene, som hade förmedlat kontakten med Norrskolan.

- Gruppen har tidigare varit i kontakt med Ross Greene, så en del förkunskap hade de, men ville veta hur CPSarbetet fungerade på en skola i vardagen, berättar Camilla Bengtsson, biträdande rektor och certifierad CPS-utövare.

Studiebesökarna fick träffa Norrskolans fyra så kallade självständiga utövare samt en av skolans grupper som har en pågående CPSundervisning. Gruppen berättade om sin utbildning och om hur de använder CPS i vardagsundervisningen.

- Vi pratade även om vilka förutsättningar som krävs organisationsmässigt för att starta ett CPSarbete på en skola, berättar Camilla Bengtsson

Studiebesökarna fick även se en film med ett genomförande av ett så kallat Plan B-samtal på gruppnivå i en klass, samt en film med ett Plan B-samtal mellan en elev och en lärare.

- Vi tyckte att studiebesöket gick mycket bra, säger Camilla. Vi hoppas att de kände sig varmt välkomna och vi bjöd dem på adventsfika med lussekatter, pepparkakor och skumtomtar.

Läs mer om Norrskolans arbete : Ökad kompetens i samtalsmetod för problemlösning


Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Vänligen verifiera att du inte är en robot

    300